wij gaan scheiden ,zij heeft niet genoeg geld om een huis te kopen .ik wil haar 50000 e lenen Wat is een goede constructie

waar ik niet bij inschiet qua rente .(ik heb het geld de eerste 15 jaar niet nodig.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (8)

Maak een heel goed contract op hierover... Je gaat niet voor niets uit elkaar... Zaken kunnen nog veranderen en als je niet ZEER goede afspraken op papier hebt, kun je voor verrassingen (onplezierige) komen te staan... Waarom ben je zo zeker dat je het de komende 15 jaar niet nodig hebt? Heb je garantie van God gekregen, dat je niets zal overkomen in die periode?

Maak een goed contract voor dit om in de toekomst onduidelijkheid te voorkomen, want door je goedheid kun je wel eens in een kwaad daglicht komen te staan... En dat wil je toch niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorg dat de lening goed wordt vastgelegd, ga naar de notaris voor advies, zij hebben meer ervaring met dit soort constructies dan de meeste gebruikers van GV. Dan kan er in ieder geval achteraf nooit gezeur van komen.

Sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geld lenen bij familie en vrienden is de goedkoopste manier van lenen. Deze manier heeft echter grote nadelen.

Simpeler en goedkoper kunt u niet lenen. Een familielid beschikt over voldoende middelen, en u zit even tijdelijk te springen om bestedingsruimte. Een vraag van een familielid om geld te lenen is moeilijk te weigeren. Vooral als er nog een goede reden voor is. Toch is het niet te adviseren. De onderlinge relatie kan hierdoor zwaar onder druk komen te staan. Familieleden zijn namelijk niet gewend om zakelijk met elkaar om te gaan, wat een lening tussen familieleden emotioneel erg ongewoon maakt.

Toch komt een lening aan familie vaak voor. Op het internet was de website Boober.nl actief. Dit was een soort marktplaats voor mensen die geld wilden lenen en uitlenen. Onderling moesten ze de condities zien af te spreken. De hoogte van de vergoeding kwam voort uit onderling overleg. Na één jaar en vele obstakels is de website wegens te geringe belangstelling gestopt. Als particulier geld uitlenen is een riskante uitgave. Als de lener besluit om de maandelijkse verplichting niet te betalen ontstaat er een probleem. U kunt uiteindelijk juridische stappen ondernemen, maar de kansrijkheid is niet erg groot dat u het geld terug krijgt. Waarschijnlijk beschikt diegene nauwelijks over geld. Bij het uitlenen aan familie en vrienden bestaat er meestal zelfs geen ondertekende stukken waaruit blijkt dat er een lening bestaat en wat de condities zijn. Een goede vastlegging bij de notaris is hierbij geen overbodige luxe. Het moet dan wel gaan om een lening van minimaal enkele duizenden euro’s, anders zijn de kosten van de notaris verhoudingsgewijs veel te hoog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Regel het met een notaris.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt ook borg staan voor 50.000 euro als zij een huis gaat kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nooit doen, want je kunt wel een 2e hypotheek geven (schrijf het wel in bij een notaris!!), maar je komt altijd na de eerste, of te wel de bank.

Beter is gewoon het huis verkopen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet zorgen dat je een duidelijk contract opstelt, want anders kan het zijn dat je je geld niet eens meer terugkrijgt.

Groet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hypothecaire lening met het huis als onderpand zodat je er niet alleen qua rente maar ook qua geleend bedrag niet al te snel bij inschiet. Wat doe je bijvoorbeeld als ze het geld niet in een huis steekt maar er wat anders voor koopt of als ze het huis na een paar jaar verkoopt en 'vergeet' de daarvoor verstrekte lening af te lossen? Voor de rente kun je aanhaken bij thans gehanteerde tarieven met eventueel een mogelijkheid tot periodieke renteherziening. Waarschuwing: Als je met een al te lage rente genoegen neemt dan heb je kans dat de belastingdienst het voordeel wat ze daarvan zou hebben als een schenking ziet en dat bij haar gaat belasten. Dat de aan haar verstrekte lening voor jou in box 3 valt doet daar niets aan af. Laat je vooral goed voorlichten door een fiscalist of notaris en laat de lening ook vastleggen door de notaris. De kosten van een hypotheekakte vallen in het niet bij de ellende die je over je kan afroepen als je dit soort zaken niet duidelijk afspreekt en vastlegt. Verder wens ik jullie beiden succes en geluk voor jullie verdere toekomst al is dat dan ook niet meer samen.