Kan je als je een gedeelte van je huis aflost en dit is meer dan de boetevrije grens die boete terug krijgen van de belasting ???

Als je meer aflost dan de boetevrije grens kun je dit bedrag dan terug krijgen van de belasting.
In ieder geval dit werd mij verteld door iemand maar ik twijfel hier aan ik heb meer spaargeld wat ik wilde gebruiken voor het aflossen van de hypotheek is dit juist of is het verstandig om tot de boetevrije bedrag af te lossen??

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Als er meer wordt afgelost dan is toegestaan, zal er een boeterente volgen. Of het verstandig is om meer af te lossen dan is toegestaan hangt van de individuele rekensom af. Als de hypotheek overgesloten wordt tegen een lagere rente kan de boeterente voor lief worden genomen.
Als de hypotheek niet wordt overgesloten is het misschien verstandiger per jaar het maximale bedrag (vaak 10%) af te lossen.

Boeterente is fiscaal aftrekbaar. Als de boete bijvoorbeeld € 1000 is, krijgt u € 370, € 420 of € 520 van de Belastingdienst terug.In de aangifte vermelden bij: eigen woning / aftrekbare kosten Eigen Woning / aftrekbare (eenmalige) financieringskosten.
fisbel