Wie controleert & registreert eigenlijk of landen de geldpers aanzetten & hoeveel geld ze bijdrukken?

En is er de mogelijkheid dit heimelijk te doen?

Het komt regelmatig voor dat een ministerie van financiën van een land
het financieringstekort aanvult door bankbiljetten bij te drukken
(zoals op dit moment in de UK)
Hierdoor worden de bestaande geldvoorraden dus minder waard.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Met landen impliceer je dat overheden geld bijdrukken maar in westerse landen hebben overheden deze mogelijkheid niet. Je vergist je als je zegt dat een ministerie van financien geld bijdrukt.

De geldhoeveelheid wordt bepaalt door de centrale bank. Een centrale bank is een zelfstandig instituut en wordt niet beinvloedt door een overheid. Een taak van de centrale bank is om de stabilieit van prijzen en de waarde van een munt te waarborgen.

Wanneer economische factoren er om vragen om "geld bij te drukken" dan zal de centrale bank obligaties opkopen van financiele instelllingen tegen euro's, dollars, etc. Het is dit geld wat wordt bijgedrukt. Hierdoor komen er meer "munten" in het systeem die banken kunnen gebruiken om uit te keren aan bijvoorbeeld spaarders. Dit bijdrukken van geld wordt ook wel aangeduidt als "quantitative easing".

Het is overigens een misvertand dat er daadwerkelijk biljetten worden bijgedrukt. Daarnaast is er geen sprake van oplichterij zoals de reactie hiervoor zegt. Wees blij dat banken hun obligaties kunnen verkopen want van dat geld kan jij je boodschappen doen als je pint.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ voor dit antwoord.
Alleen om "Een centrale bank is een zelfstandig instituut en wordt niet beinvloedt door een overheid." moest ik wel even glimlachen.

Andere antwoorden (1)

Dat wordt achteraf bezien, want men weet niet of die persen overuren draaien... Maar men weet wel als de koers daalt, dan kan dat een teken zijn dat er grote sommen valuta bijgedrukt is geworden...

Dus dat is voor de Eurolanden een indicatie om in te grijpen zoals nu met Griekenland...

Jazeker, het is oplichterij het bijdrukken van geld, of dat nu een valsemunter doet of de overheid, het is oplichterij...

Toegevoegd na 2 minuten:
Het IMF waarschijnlijk zal daar de vinger aan de pols houden... IMF = Internationale Monetaire Fonds...