Wat zijn de financiële gevolgen van het samenwonen van een weduwe(66) en weduwnaar(70)? Wordt het anders als ze besluiten te gaan trouwen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Voor de AOW is er bij apart wonen de AOW voor alleenstaanden. In 2013 was dat € 13.781 bruto per jaar. Voor samenwonenden of gehuwden was dat € 9545 bruto per jaar. Door te gaan samenwonen verliest u de AOW voor alleenstaanden. Het maakt hierbij geen verschil of u gehuwd bent of niet.

Voor de toeslagen behoudt u beide de eigen zorgtoeslag, voor zover van toepassing. Voor een eventuele huurtoeslag worden de inkomens van de aanvrager en de medebewoner (bij samenwonen) of fiscaal partner (bij huwelijk) bij elkaar opgeteld.

Toegevoegd na 7 minuten:
Als u trouwt wordt u fiscaal partners van elkaar. Voor het recht op zorgtoeslag worden bij huwelijk de inkomens bij elkaar opgeteld. Er is recht op zorgtoeslag als het toetsingsinkomen (inkomens opgeteld) lager is dan € 37.145 Voor een alleenstaande is deze grens € 28.482
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.svb.nl/int/nl/aow/tweewoningenregel/index.jsp
Of de bedragen kloppen weet ik niet, maar de rest van je antwoord klopt zeker, even als toevoeging de link erbij gezet, +.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel erg bedankt. Ik heb ook even de de pagina gepakt.