Kan ik mijn geld terug krijgen? zie uitleg.

Ik heb een maand geleden een Logitech muis gekocht bij de Dixons. Deze draadloze muis is nu al defect. alleen ik heb geen bon of doos meer (stom van me) nu heb ik wel een afschrift van men bankrekening. En ik weet uit ervaring dat sommige winkelsystemen een bon kan uitdraaien uit het verleden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Twee dingen:

- Een winkel is verplicht een deugdelijk product te leveren. In dit geval bijvoorbeeld een muis die bij normaal gebruik langer dan een maand meegaat. Kom je terug met een product dat niet deugdelijk was, is de winkel verplicht je óf je geld terug te geven, óf een vervangend artikel aan te bieden. De keuze tussen de twee opties is overigens aan de winkel, een goed vervangend artikel moet je accepteren.

- Om bovenstaande te regelen, moet je wel aannemelijk maken dat je het product bij die winkel hebt gekocht. Dat kan door de bon te tonen, maar een bankafschrift met PIN-transactie is daar óók voor geldig.

Dus ja, als Dixons zich aan de wet houdt, kun je je geld terugkrijgen, of een vervangende muis krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord. +1.
Cryofiel
14 jaar geleden
Stel dat we het juridisch gaan spelen. Vraagsteller koopt een kaartlezer bij Dixons en een muis bij Mediamarkt. Die twee artikelen blijken hetzelfde te kosten. De muis van Mediamarkt blijkt al snel kapot te zijn. Vraagsteller gaat met de kapotte muis naar Dixons en vertelt doodleuk dat hij die muis daar heeft gekocht. Mag Dixons nu elke service weigeren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is tricky aan het begrip 'aannemelijk maken', wat iets anders is dan 'aantonen'. de PIN-transactie maakt aannemelijk dat de muis (als Dixons die ook verkoopt) bij Dixons is gekocht. Ook in jouw geval. Maar: uiteraard bewaart Dixons de administratie van alle transacties in de winkel langer dan een maand. Daarmee val je dus zo door de mand, op de bewuste kopiebonstaat de kaartlezer en niet de muis. Uiteraard mag Dixons dan elke service weigeren. Als Dixons de administratie kwijtraakt, ja, dan is dit inderdaad een maas in het systeem waardoor je Dixons zou kunnen flessen. Wel een maas die in hoge mate afhankelijk is van toevalligheden, je kunt het niet zo plannen. De vraag is waarom je dit zou doen. Je kunt immers ook terug naar de MediaMarkt, die precies dezelfde verplichting heeft om je een vervangend artikel of je geld terug te geven.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik kan wel een scenario bedenken waarin dit nuttig kan zijn, al is het illegaal. Stel je hebt een muis die nog steeds wordt verkocht. Je muis is kapot, en je hebt een nieuwe nodig. Je kunt dan een nieuwe muis kopen. Als je echter toevallig óók een kaartlezer nodig hebt, koop je die kaartlezer bij Dixons. De volgende week ga je met je kapotte muis (!) naar Dixons terug, en vraagt een vervangend exemplaar. Voor de prijs en een muis (of kaartlezer, dat is in dit voorbeeld hetzelfde) heb je dus een vervangende muis én een nieuwe kaartlezer.

Andere antwoorden (4)

Geef je weinig kans, maar je kan het altijd proberen, sommige winkels kennen een hoge servicegraad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kunt gewoon terug gaan met het bank afschrift als daar opstaat dat je hem bij dixons hebt gekocht met het bedrag erbij
Gewoon uitleggen geen smoesjes verzinnen gewoon de waarheid dan zullen ze vast niet moeilijk doen
geld terug zal je niet krijgen maar een andere muis misschien wel
mocht dat niet werken neem contact op met logitech
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon proberen, mijn ervaring is dat de meeste winkels best coulant zijn met dit soort regelingen, zeker als jij aan kunt tonen dat je daar "iets" gekocht hebt. En als de winkelmedewerker het niet wil, naar de manager vragen.

Tip voor de volgende keer: ik heb op mijn vensterbank een grote stenen pot staan, daar gooi ik alle bonnetjes van goederen in. Op het moment dat er iets terug moet vis ik dat bonnetje eruit. En op een regenachtigezondagmiddag (zo'n 1 keer per jaar) ga ik de pot langs en gooi weg wat niet meer relevant is.

Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
probeer met het bankrekeningafschrift als aankoopbewijs
terug tegaan naar Dixons met de defecte muis.
hopelijk krijg je er een goede muis voor terug.
gewoon proberen.
en mogelijk met bijbetaling een muis naar keuze.
suc6