Een ouder heeft een schuld gemaakt op naam van een kind voordat die 18 werd. In hoeverre is dit kind hiervoor verantwwoordelijk naar haar 18e?

Het betreft schoolkosten, De ouders hebben niet altijd alle kosten betaald. Nu na haar 18e wordt het kind aangesproken op de kosten van voor dat ze 18 was.

Toegevoegd na 1 uur:
Het wordt dus voornamelijk de vraag: wat gaat de school doen?
De ouder gaat niet betalen, dat lijkt wel zeker

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Een volwassen kan aansprakelijk gesteld worden voor de gemaakte kosten.
Jongeren tussen 16 en 18 jaar zijn tot zeker hoogte verantwoordelijk. Maar waarschijnlijk heeft de school niet de handtekening van de dochter.

Degene waarmee de overeenkomst is afgesloten is verantwoordelijk.

Kortom in sommige omstandigheden is de minderjarige wel verantwoordelijk.
Maar een minderjarige kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor het handelen van meerderjarige.

Alleen nu moet na gegaan worden of de overeenkomst met alleen de ouders is aangegaan of ook met de minderjarige.

Toegevoegd na 7 minuten:
Tot 18 jaar moeten de ouders schoolgeld betalen. Op het moment dat het student 18 jaar of ouder is bij het begin van het schooljaar dient de student het schoolgeld zelf te betalen.
Dus de student en de school mag er vanuit gaan dat de ouders verantwoordelijk zijn voor de betaling.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
bron
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zie bronnen
ronron1212
10 jaar geleden
Het gaat hier om school kosten en daar is de ouder voor verantwoordelijk.

Andere antwoorden (1)

Die behoren gehaald te worden bij de ouders. Tot de kinderen 18 zijn zijn de ouders verantwoordelijk hiervoor.

Toegevoegd na 56 minuten:
http://www.geldenrecht.nl/artikel/2008-06-30/tot-wanneer-zijn-ouders-aansprakelijk-voor-hun-kinderen

Toegevoegd na 2 uur:
De school kan alleen bij de ouder halen
ronron1212
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je bronnen bij deze specifieke situatie?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is toch tot hun 21 ste?
ronron1212
10 jaar geleden
Nee tot hun 21 alleen voor onderdak en voeding.
ronron1212
10 jaar geleden
Onderhoudsplicht Iets anders is de financiële verantwoordelijkheid van ouders voor hun kroost. Deze stopt niet bij het 18de jaar. Artikel 395a boek 1 Burgerlijk Wetboek verplicht ook daarna te blijven bijdragen in de kosten van studie en levensonderhoud. Deze voortgezette onderhoudsplicht duurt tot het 21ste jaar en is opgenomen omdat veel kinderen met 18 jaar nog niet zijn uitgeleerd. Een hbo-opleiding of universitaire studie is niet goedkoop, duurt minimaal vier jaar, bovendien is de tijd die besteed kan worden aan bijbaantjes beperkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus toch ook voor studie.
ronron1212
10 jaar geleden
Ja maar niet voor alles tot hun 21 .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat klopt,niet voor schulden die zij zelf gemaakt hebben,maar daar heb ik het ook niet over gehad.
ronron1212
10 jaar geleden
De ouder moet betalen kind is onder de 18.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt geen schulden maken op naam van een kind als dat kind minderjarig is!