Wordt elke loonsverhoging gelijk verrekend/afgerekend met mijn gedeeltelijke Wia uitkering: waardoor ik nooit in loon kan stijgen?

Doordat ik in het onderwijs werk ga ik elk schooljaar een trede in loon omhoog. Maar ik ben gedeeltelijk afgekeurd geworden (MS). Ik ontvang wel elk jaar meer loon maar lever dit bij de UWV weer in/wordt verrekend met mijn WIA uitkering. Ook loonsverhogingen worden via uitkering ingehouden/teruggevorderd. Kan dit?
Ik wil graag een masteropleiding gaan doen: hierdoor kan ik meer verdienen. Dit is mij gevraagd vanuit mijn werk. Maar het levert mij op deze manier niets op! jammer

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.3K

Antwoorden (1)

Het WGA loon zelf wordt niet aangepast bij het stijgen van het inkomen uit de restverdiencapaciteit. Wel wordt het percentage arbeidsongeschiktheid en dus de uitkering daardoor verlaagd: het a.o. percentage in de WGA wordt immers berekend aan de hand van het verschil tussen het oude inkomen voor en het nieuwe inkomen na arbeidsongeschiktheid.

Desalniettemin blijft meer werken altijd lonen: de WGA uitkering wordt gebaseerd op 70% van het verschil tussen beide inkomens (x a.o. %). Wie meer verdient, houdt dus altijd minstens 30% van die bruto meerinkomsten extra over.