Hoe stelt de overheid de hoogte van partneralimentatie vast?

Kijken ze naar het jaarinkomen van 2013 ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Tremanormen zijn richtlijnen voor het berekenen van alimentatie. Deze normen houden rekening met de draagkracht van de alimentatieplichtige en de behoefte van de alimentatiegerechtigde.

De normen worden opgesteld door de Nederlandse Vereniging voor Rechtspraak, die bestaat uit rechters en officieren van justitie. Tremanormen zijn van toepassing op zowel partneralimentatie als kinderalimentatie.

De OVERHEID stelt elk jaar in november het percentage vast waarmee de bedragen voor partneralimentatie op 1 januari van het nieuwe jaar automatisch wijzigen. De alimentatiebedragen worden dus jaarlijks aangepast aan de loonstijgingen. Dit wordt de indexering van alimentatie genoemd. Het indexcijfer van alimentatie voor 2014 is 0,9%.

Voor de vaststelling van het percentage wordt gekeken naar het loonindexcijfer, dat elk jaar door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) wordt berekend. Bij de berekening van het loonindexcijfer kijkt het CBS naar de salarisontwikkeling bij bedrijfsleven, overheid en in andere sectoren.

Toegevoegd na 14 minuten:
Als peiljaar voor de hoogte van de alimentatie wordt standaard uitgegaan van het belastingjaar van 2 jaar geleden. Voor 2014 is dat jaar 2012 Als het inkomen sterk is gedaald kan om peiljaarverlegging worden gevraagd naar het huidige jaar.
fisbel