Ik heb A.O.W. en een klein pensioen mijn a.s. man heeft w.a.o. 65-80% als wij gaan trouwen heeft dat dan financiele gevolgen???

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
fisbel
10 jaar geleden
U doet hopelijk wel aangifte voor de inkomstenbelasting? Ook als u niet belastingplichtig bent. Met AOW + klein pensioen is meestal belastinggeld terug te krijgen. Ook zonder aftrekpost(en) !
ronron1212
10 jaar geleden
Wonen jullie al samen in een huis?

Antwoorden (1)

U bent niet getrouwd. Als u een een AOW (voor gehuwden / samenwonenden) krijgt en uw partner een AOW-uitkering zou u mogelijk nu in aanmerking komen voor partnertoeslag AOW. Maar dat verandert niet door te trouwen. Of er financiele gevolgen zijn bij overlijden van 1 van u gaat buiten het bestek van dit antwoord.
Testament / wat moet er in komen te staan is geheel afhankelijk van de privé
-situatie.

Door het huwelijk wordt uw partmer automatisch uw fiscaal partner.
Voor een eventuele huurtoeslag heeft het huwelijk in uw situatie geen gevolgen. Mogelijk wel voor de zorgtoeslag die u nu allebei als alleenstaanden zult krijgen. Bij fiscaal partnerschap wordt u verplicht toeslagpartners van elkaar. Als u én uw partner nu een (maximale) zorgtoeslag krijgen van elk zo'n € 900 zal de gezamenlijke zorgtoeslag zeker minder worden. Misschien wel € 1000 minder.

U kunt een proefberekening maken voor zorgtoeslag alleenstaanden en daarna de proefberekening voor u samen in te vullen.

Toegevoegd na 1 uur:
Als u NU alleen woont zult u een AOW-uitkering krijgen voor alleenstaanden. Als u gaat trouwen wordt dat gewijzigd in een AOW-uitkering voor gehuwden. Dat scheelt op jaarbasis zo'n € 4000 bruto. Voor verdere eventuele financiële gevolgen zie mijn reactie.

Toegevoegd na 1 uur:
Bij gebrek aan informatie zou ook nog het volgende kunnen gelden:

Informatie SVB:
U bent getrouwd maar u woont niet op hetzelfde adres als uw partner
Bent u getrouwd, maar wonen u en uw partner ieder in een eigen huis? Dan nemen wij aan dat u alleen woont als:
* u beiden uw eigen leven leidt alsof u niet getrouwd bent;
* u beiden uw eigen huishouden voert en
* deze situatie blijvend is.
http://www.svb.nl/int/nl/aow/samenwonen_scheiden/trouwen_en_samenwonen/

Toegevoegd na 1 uur:
Zuiver financieel zou het als u nu alleen woont verstandiger zijn niet te trouwen. Vanaf 2015 wordt de regeling samen en AOW aangepast. Als u beiden uw woning aanhoudt en ongehuwd zou blijven, wordt er niet meer moeilijk gedaan over de gezamenlijke huishouding (Latten) en vervelende gevolgen voor de AOW-uitkering. (alleenstaande AOW wordt gehuwden AOW) De AOW voor alleenstaanden blijft behouden als er 2 woningen aangehouden worden – zonder discussie..

Lees ook: http://www.anbo.nl/belangenbehartiging/inkomen/nieuws/rechter-huwelijk-bepaalt-hoogte-aow
fisbel
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Als ze nu niet samen wonen dan heeft dat wel degelijk invloed op hun gezamenlijk inkomen.
fisbel
10 jaar geleden
In mijn antwoord ben ik er vanuit gegaan dat er al wordt samengewoond. Gast 171545 spreekt Maar inderdaad kan het ook anders zijn, omdat er over a.s. man wordt gesproken.Dan zijn er uiteraard nogal wat financiële gevolgen. 1 woning zal waarschijnlijk worden opgegeven. Gevolgen kunnen er dan zijn voor hypotheekrenteaftrek, huurtoeslag, zorgtoeslag (meldde ik al). Ook zijn er gevolgen voor de gemeentelijke belastingen. Ipv belastingen over twee huizen gemeentelijke belasting voor 2 personen in 1 huis. Maar vooral: de AOW voor een alleenstaande wordt gewijzigd in een AOW voor gehuwden. Dat scheelt zo'n € 4000 bruto per jaar.
Ivana
10 jaar geleden
Het gaat hier om de een met een A.O.W. en de ander met W.A.O.
ronron1212
10 jaar geleden
Je hebt gelijk Ivana
fisbel
10 jaar geleden
De WAO blijft gelijk uiteraard.
Maar in mijn antwoord en reactie gaat het om de gevolgen van het (gaan) samenwonen voor de SVB-uitkering van gast171545. En die gevolgen zijn groot als er nu een AOW voor alleenstaanden is en straks een AOW voor gehuwden.
Maar het gaat hier over de gevolgen van het samenwonen voor de AOW.
ronron1212
10 jaar geleden
Helemaal duidelijk fisbel
Ivana
10 jaar geleden
O.k. De A.O.W. is dan wel een paar honderd euro lager, maar de gezamenlijke besparing is bij samenwonen veel groter. Dus zijn er geen financiële gevolgen. (1x huur, 1x gas, licht, water. Samen eten is goedkoper enz. ) en meneer houdt nog zijn zelfde inkomsten.
ronron1212
10 jaar geleden
Goede aanvulling maar het heeft dus wel gevolgen hoe dan ook.
Ivana
10 jaar geleden
Samenwonen heeft altijd gevolgen, al was het maar dat je eindelijk iemand hebt om tegen te praten.;)
fisbel
10 jaar geleden
@Ivanana:
We zitten hier niet op een discussieforum waarin aan de orde kan komen wat de gevoelsmatige of praktische voor- en nadelen zijn van samenwonen. Het gaat hier om zuiver financiële gevolgen. En natuurlijk zijn er ook kostenbesparingen zoals 1 woning en gas, water, licht. Dat is juist de reden waarom een alleenstaande AOW-er bruto zo'n € 4000 meer AOW-inkomen per jaar ontvangt.