ik wil graag een voorlopige aanslag conform de aangifte, kan dit?

Ik heb mijn aangifte 2012 op 6 juni 2013 gedaan... forse teruggave! Na 3 maanden kreeg ik te horen dat direct een definitieve aanslag zou worden opgemaakt en dat dit tot maximaal 3 jaar zou kunnen duren!? Nu wil ik graag dat de belastingdienst een voorlopige aanslag 2012 conform de aangifte opmaakt. kan dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Helaas niet. De belastingdienst mag hier in principe 3 jaar over doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel leuk topic en totaal afwijkend blijkbaar voor België:

Bij ons mochten de Taxonworkboxen elektronisch ingediend worden tot 31 oktober 2013 (jawel) en de vennootschapsaangiften tot 15/10/2013.

Daarbij kun je onmiddellijk je aanslagbiljet afdrukken zoals dat volgend jaar dan zal binnenkomen.

Bij ons wordt dit strategisch misbruikt voor de begrotingen. Het was totaal ongezien dat bijv. een aangifte, ingediend op 15/10/2013 en met een te betalen bedrag van meer dan 120.000 EUR (jawel, er zijn winstgevende zaken in België, en die werkt overigens vooral met Nederlandse leveranciers) en hij kreeg zijn taxatiebiljet verleden week al, dus binnen de twee weken. Pikant detail: Van een ander dossier met teruggave totaal niets te horen.

Hoewel ik zelf van de journalistiek ben, kreeg ik m'n berichten niet bevestigd dat dus verschillende taxaties bewust getaxeerd worden in twee weken zodat we een uniek begrotingsjaar krijgen met 2 X grote incohieringen en betalingen net voor december 2013 in 2013 en dat de terugbetalingen ten laste zullen gelegd worden van de begroting 2014.

Echt toeval zal het niet zijn dat volgend jaar wellicht de NVa verpletterend de verkiezingen wint, maar dat België met deze trucs en maatregelen Di Rupo III als 25% liquidiatiebonus (voor alle vooral Vlaamse winstgevende vennootschappen, verlieslatende vennootschappen betalen 0,00) met een gigantisch begrotingstekort zal zitten en er misschien nog veel langer dan het vorige record geen regering zal zijn in België.

Griekenland, Spanje achterna? Als de bouw en de staalprijzen instorten, zal het startsein voor het giraal geld (dat op vertrouwen is gebaseerd) voor België en Nederland een heel bizarre wending kunnen nemen.

Toch is bij ons de incohiering altijd binnen het jaar na indiening van de aangifte rond, dit jaar dus voor sommigen zelfs op ruim een week...

Voel je dus in Nederlands misschien beter dan in België? Of is het omgekeerd?

PS: Wij hebben de Nederlanders wel ingehaald op vlak van elektronische aangiften, maar dus jammer genoeg blijven we wellicht ook bij de koplopers qua fiscale en parafiscale druk. Vandaar dat er wellicht nog steeds veel mensen blijven zwartwerken en frauderen (van bijv. 100 extra bij ZZP'ers in de hoogste belastingschijf, schiet er een stuk minder dan 25 netto over; zelfde probleem voor 13de maand en officiële overuren voor bedienden en arbeiders - het woord 'arbeider' wordt trouwens geschrapt straks in onze Vandaele).