Is dit asbest?

Goedenavond, ik was vandaag aan het werk in een oude fabriek.
We waren bezig onder een grote fornuis we moesten een balk uit de onderkant van een fornuis verplaatsen. Nu zag ik een soort van harde materiaal/gesteente waarmee ik in aanraking ben geweest.
Mijn vraag is, kan iemand me vertellen of dit asbest is? Zie foto's.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
niko
10 jaar geleden
het lijkt ook wel op vuurvaste steen.

Antwoorden (2)

Het is op de plaatjes moeilijk te zien, maar asbest werd ook in cement gebruikt als isolerend materiaal. Dat harde plaatmateriaal heet eternit. Het werd als bouwmateriaal gebruikt . Het aanraken zal zo gauw geen problemen geven. Gevaarlijk wordt het spul, als dat al asbest bevat, als het gaat breken waardoor zich klein stofvezeltjes gaan verspreiden die ingeademd kunnen worden. Ik weet niet of je er weer moet werken, maar ik zou dat niet doen als onduidelijk is of het asbest is. Je moet dit melden omdat het spul dan alleen door gespecialiseerde bedrijven mag worden weggehaald.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Onder kachels werd vaak asbest gelegd als brandisolerend materiaal. Als het een oude opstelling is, zal het zeker asbest zijn.