mag ik iemand van 18 in dienst nemen via mijn pgb?

Voor het geven van begeleiding individueel wil ik iemand van 18 jaar inhuren. Is er een leeftijdsgrens waar ik me aan moet houden hiervoor?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Tuurlijk. Mijn huidige huishoudelijke hulp was 15 toen ze bij mij begon. Eerst kwam ze alleen tussen de poetsbeurten van de andere hulp door de prullenbakken nog eens legen en de vaatwasser een keer extra uitpakken, inmiddels is m'n andere hulp gestopt en doet ze alles (en is ze een paar jaar ouder ;-)).

Waar je onder de 18 nog rekening moet houden met het type werkzaamheden en de tijden (jongeren tot 18 mogen niet tussen 23.00 en 06.00 uur werken, bijvoorbeeld) is dat vanaf 18 jaar niet meer van toepassing.

Je mag een 18-jarige dus gewoon inhuren voor begeleiding, en er zijn geen wettelijke verschillen ten opzichte van het inhuren van iemand van 48. Wel houd je zelf - naar ik aanneem - bij het type werkzaamheden en bijvoorbeeld het uurloon rekening met iemands leeftijd en werkervaring.

Het enige waar je met het PGB mee te maken hebt, is dat JIJ als budgethouder verantwoordelijk bent voor de kwaliteit van de zorg. Dat betekent dat je - bijvoorbeeld bij de functie verpleging - iemand bij jou een neusmaagsonde mag laten inbrengen die daar niet specifiek voor opgeleid is. Voor sommige handelingen kun je bijvoorbeeld zelf mensen trainen of instrueren, dat doe ik zelf ook wel. Bij een zorginstelling is zoiets ondenkbaar, maar voor PGB-hulpen zijn bijzonder weinig regels. Als je maar in de gaten houdt dat je zélf verantwoordelijk bent voor het inhuren van kwalitatief goede zorg en dat je dat bij een eventuele intensieve controle ook moet kunnen verantwoorden. Begeleiding is heel breed als functie, dat kan variëren van intensieve begeleiding van iemand met zware psychiatrische problematiek tot het opzetten van je bril of vasthouden van de telefoon bij iemand met een ernstige lichamelijke handicap. Voor het eerste voorbeeld moet je heel wat meer in huis hebben dan het laatste. En zo zijn er genoeg voorbeelden te bedenken waarin iemand van 18 prima zorg kan bieden binnen de functie van begeleiding.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aan dit antwoord had ik het meeste. Ik ben me wel bewust van wat de jongere mag en niet. Daarbij is het een van mijn zonen, dus vertrouwd is het ook. Ik ben wel heel blij dat ik deze site gevonden heb! Kom er zeker nog vaker terug!

Andere antwoorden (1)

Ja, dat mag.
Het pgb is een budget dat u toegekend krijgt om zelf uw zorgverleners in te huren voor de zorg die u nodig hebt. Of om zelf uw hulpmiddelen aan te schaffen en voorzieningen te realiseren. Bent u chronisch ziek of hebt u een beperking of aandoening? Neem zelf het heft in handen en regel zelf uw eigen zorg, begeleiding, hulpmiddelen of voorzieningen.
Bepaal zelf
•wie u komt helpen
•wanneer iemand u komt helpen
•wat deze hulp precies doet

Lees hier alles over het PGB:
http://www.pgb.nl/dit-is-een-persoonsgebonden-budget-pgb