Waarom hanteert het bedrijfsleven de termen "producten en diensten" ipv "goederen en diensten"?

Op school leerde ik over twee soorten producten, namelijk "goederen en diensten" of in het engels "goods en services". Beide type producten hebben verschillende eigenschappen. Zo kun je goederen bezitten en diensten niet. Goederen zijn tastbaar en diensten zijn niet tastbare prestaties. Ik begrijp niet goed hoe deze begripsverwarring er nou is ingeslopen. Zelfs bedrijven die alleen maar diensten leveren hanteren "onze producten en diensten zijn....". Heeft iemand een verklaring?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

omdat een product breder is. Een softwarepakket is geen dienst, maar het is ook niet tastbaar (jouw definitie van een goed). Hele juridische heisa wat nu onder welk begrippenkader valt, vandaar dat bedrijven in hun consumentencommunicatie deze verwarring waarschijnlijk proberen te omzeilen. Als ik een gokje mag wagen verwacht ik dat het inmiddels ook al een tijdje geleden is dat jij op de middelbare school zat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij wordt je geen eigenaar van de software die je koopt, maar koop je het gebruiksrecht in licentie.
Economisch gezien spreekt men nog steeds over het begrip "product" als zijnde goederen of diensten : http://nl.wikipedia.org/wiki/Product_(economie) en dat gokje van je is een inkoppertje natuurlijk; je weet dat ik al 30000 jaar geleden ben uitgestorven :-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
echter kwalificeert de aankoop van een softwarepakket (in de meeste gevallen) als een levering. De licentie die je periodiek betaalt is vaak weer een vergoeding voor onderhoud (een dienst). anyway, de begrippenkaders lopen nogal uiteen. Dat is ook zo in verschillende wetten, die hanteren eigen begrippen. Er wordt wel getracht aansluiting te zoeken, maar dat lukt niet altijd en is ook niet altijd gewenst.
Het is eigenlijk heel simpel, waarom een bedrijf niet over goederen praat. Goederen staan op de balans van het bedrijf. (roerende-, onroerendegoederen)

Producten en/of diensten zijn simpelweg bedoeld om omzet te kunnen maken. Wanneer ik met mijn schoonmaakbedrijf de dienst interieurverzorging lever dan ben ik tevens wel in staat om hiernaast voor de klant alle benodigde producten te leveren. Als ik in plaats van producten, goederen aan de klant zou leveren dan gaat mijn zakelijke balans naar beneden. Tot het moment dat ik één negatieve balans heb en de belastingdienst bij mijn bedrijf komt informeren bij wie ik eigenlijk in loondienst ben. Zwart-wit gezien...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dat is niet helemaal waar. Je kunt ook immateriele vaste activa hebben. Die staan op de balans van je bedrijf, maar zijn roerende- noch onroerende goederen. Ze staan echter wel geactiveerd en je kunt erover afschrijven. Je redenatie mbt het leveren van goederen en het feit dat je balans omlaag gaat volg ik niet. Je balanstotaal gaan alleen omlaag wanneer je met de verkoop van je goederen schulden aflost of vermogen uit je onderneming trekt. Een negatieve balans bestaat niet, je kunt hooguit negatief eigen vermogen hebben, maar dan is je onderneming failliet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het feit dat je in staat om voor de klant alle benodigde producten te leveren betekent dat je waarde toevoegt aan de artikelen in de vorm van een prestatie. Feitelijk lever je dus een dienst. Een dienst hoeft niet 100% goederenvrij te zijn, maar is meestel een mix van goederen en diensten.