Hoelang moet je je sollicitaties bewaren als je in de ww gezeten hebt maar weer werk hebt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.1K
Antoni
10 jaar geleden
Ik vind dit een goeie vraag en ben benieuwd naar andere antwoorden! +1 voor je vraag!

Het beste antwoord

Persoonlijk zou ik ze minstens één jaar bewaren. Dat lijkt mij een minimumtermijn. Het is altijd handig om te weten waar je eerder hebt gesolliciteerd en wie de contactpersonen waren, voor het geval je opnieuw werkloos wordt. Ook de reacties op je sollicitaties zou ik bewaren. Als je opnieuw werkloos zou worden, kan je de bedrijven van je "oude" sollicitaties misschien opnieuw aanschrijven.

Bedrijven die bij een open sollicitatie geen vacature voor je hebben, maar je wel geschikt vinden voor een baan bij het bedrijf, houden je brief of e-mail overigens vaak een half jaar "in portefeuille". Zij hebben dus over het algemeen een bewaartermijn van een half jaar. Ook die termijn (zes maanden, dus) zou je als richttermijn kunnen gebruiken, maar ik vind het persoonlijk te kort.

Overigens kan je via www.werk.nl dit soort vragen stellen aan je werkcoach. Als je niet meer ingeschreven staat bij www.werk.nl, kan je ook nog gewoon contact opnemen met het UWV Werkbedrijf voor antwoorden op dit soort vragen. Ik raad je trouwens aan om voor de zekerheid contact op te nemen met het UWV Werkbedrijf, want misschien zijn er wel vaste regels voor de tijd, dat je sollicitaties moet bewaren.

Toegevoegd na 13 uur:
Op deze site http://www.uwv.nl/Particulieren/ik_ben_werkloos/mijn_ww_stopt/index.aspx staat dit:

"Mijn WW-uitkering stopt

Uw WW-uitkering stopt. Dit kan omdat u werkt heeft gevonden of omdat uw uitkering de maximale duur heeft bereikt. Ook kan uw uitkering eindigen omdat u de AOW-leeftijd bereikt of in detentie gaat.

Krijgt u bij uw WW-uitkering ook een toeslag van UWV? Dan eindigt deze toeslag ook als uw WW-uitkering stopt.

Plichten

Denk eraan dat u tot het einde van uw WW-uitkering een aantal plichten heeft.

U moet de papieren van uw WW-uitkering bewaren. Niet alleen in het jaar waar deze papieren uit komen, maar ook het hele jaar daarna. Heeft u bijvoorbeeld papieren van uw WW uit juni 2011? Dan bewaart u deze tot en met 31 december 2012. Als wij ernaar vragen, bent u namelijk verplicht om deze papieren aan ons te laten zien. Dat geldt bijvoorbeeld voor loonstroken en sollicitatiebrieven, maar ook voor arbeidsovereenkomsten.

Maar het is verstandig om de papieren van uw uitkering nog langer te bewaren. Wij kunnen ook na die periode onderzoeken of u wel de juiste uitkering ontvangt of heeft ontvangen. U moet meewerken aan dat onderzoek."

Je moet volgens het UWV sollicitatiebrieven dus (veel) lánger dan een jaar bewaren!
Antoni
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel Antonie, het is een lastige situatie.
Maximale WW, 13 weken tijdelijk contract, toen ziektewet en geopereerd.
Dus vanaf dat tijdelijk contract ziektewet van UWV.
Wel steeds blijven solliciteren.Na ruim half jaar nu 20 uur werk met aanvulling ziektewet, tot hoe lang is nog niet bekend.
Ben nu 60 jaar.
Dus de sollicitaties zijn er nu vanaf het begin al 4,5 jaar en daar over zaten we nu te dubben wat en hoelang je het moet bewaren.
Je antwoord is vrij duidelijk, dat we dus beter zo veel mogelijk kunnen bewaren.
Ben benieuwd of er nog andere reacties zijn en of er met deze vraag ook mensen geholpen kunnen worden.
Antoni
10 jaar geleden
Uit de gegevens van de website van het UWV begrijp ik dat men verplicht is sollicitatiebrieven maximaal twee jaar te bewaren. Een brief van 1 januari 2011 moet worden bewaard tot 1 januari 2013, omdat in het hele jaar 2012 nog kan worden gevraagd naar een brief van 2011, voor een controle. Een brief van 31 december 2011 hoeft echter slechts één jaar en één dag te worden bewaard, namelijk tot 1 januari 2013, ook omdat in het hele jaar 2012 nog gevraagd kan worden naar de brief.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
vind het antwoord erg goed, had zelf ook gezocht maar dit niet zo duidelijk gevonden.