Hoe bereken je verwacht budgetresultaat?

Bestaat er zoiets als een verwacht budgetresultaat of reken je het budgetresultaat alleen in de nacalculatie uit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11K

Het beste antwoord

Achteraf.
Het budgetresultaat is het verschil tussen de toegestane kosten en de werkelijke kosten. Die weet je pas achteraf.

Om het nog vollediger te maken:
Het nacalculatorisch bedrijfsresultaat bestaat (bij gebruik van de commerciële standaardkostprijs) uit het gerealiseerde verkoopresultaat (omzet -/- omzet tegen kostprijs) en het gerealiseerde budgetresultaat (omzet tegen kostprijs -/- werkelijke kosten).

Dat budgetresultaat kun je weer verder uitsplitsen.
Het budgetresultaat per variabele kostensoort bestaat uit het efficiencyresultaat (budgetbedrag -/- normbedrag) en het prijsresultaat (normbedrag -/- werkelijke kosten).
Het budgetresultaat op de constante machinekosten bestaat uit het efficiencyresultaat (budgetbedrag -'- bezettingsnorm), het prijsresultaat (kosten norm -/- werkelijke kosten) en het bezettingsresultaat (bezettingsnorm -/- kosten norm)

Het voorcalculatorisch bedrijfsresultaat bij gebruik van de standaardkostprijs bestaat uit het verwacht verkoopresultaat (omzet -/- omzet tegen kostprijs) en het verwacht bezettingsresultaat (bezettingsnform -/- constante standaardkosten).
Computoon