Ik wil een bekende laten rijden omdat ik zelf dat tijdelijk niet kan, wat is een redelijke vergoeding daarvoor?

Al een behoorlijke tijd zit ik met ernstige klachten thuis en ik word per morgen behandeld in een revalidatiecentrum. Ik kan en mag op het moment geen auto rijden, heb andere pijnstillers geprobeerd maar ik word knettergek van de pijn. Bij alle instanties (zorgverzekering/wmo), val ik net buiten alle richtlijnen. Openbaar vervoer is geen optie.

Nu heb ik bedacht om iemand te laten rijden en diegene daarvoor te betalen.
Revalidatiecentrum ligt op 15,7 km enkele reis van mijn huis, therapieen duren zo'n 2 uur per keer (al schommelt dat wel wat), op en neer rijden is niet echt de moeite. De 'taxichauffeur' kan gewoon mee naar binnen en er is
gratis koffie en thee beschikbaar. Ik moet daar 3x per week naartoe.

Wat is een redelijke vergoeding?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Hangt af van enkele factoren.
Persoonlijk is mijn belangrijkste factor wiens auto wordt er gebruikt en wie betaald onderhoudskosten. Gebruik je je eigen auto e.d. dan hoef je alleen het wachten te betalen.
Maar het is een bekende je kan dus ook een dienst er tegenover stellen, bij mij zijn mijn vrienden minder gefixeerd op geld maar waarderen ze het meer als ik hun help met een verhuizing of een klusje bijvoorbeeld. Maar omdat iemand zich 3 keer in de week naar je thearapie moet brengen lijkt me €15,- een schappelijk bedrag, ook meer symbolisch dan als echte vergoeding (bij gebruik van jouw auto)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat hangt geheel af van jouw verhouding met "die bekende".
Ik bedoel maar: ik doe dat voor mijn man, en krijg daar "niets" voor.
Het hangt er ook van af wat die bekende anders zou doen, als hij niet voor
jou zou rijden. Of het het/haar tijd kost of dat het niks uitmaakt.

Op de eerste plaats natuurlijk de benzine.
Het gaat dus om drie uur per keer en dat drie keer per week dat is 9 uur.
Stel dat je 5 euro per uur rekent, dan is dat 45 euro per week.
Zeg 50 euro totaal.
Maar als die bekende zegt: maakt me niet uit, ik lees wel een boek,
dan is alleen benzine en een bos bloemen al goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+, Meestal willen de mensen niets extra.s voor dit soort klusjes, het is dan gewoon een vriendendienst, of je doet het uit mensenliefde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ligt er inderdaad aan wat die persoon normaal zou doen, hij is hier toch 3x per week 3 uur mee bezig. Als die persoon die 9 uur normaal doorbrengt met lezen en puzzelen zal het hem niet zoveel uitmaken. Als die persoon minder kan werken wel. Overigens denk ik dat het met de eigen auto is dus dan hoeven de benzinekosten natuurlijk al niet.
Als jullie niet met jouw auto rijden is een km-vergoeding van € 0,29 cent niet ongebruikelijk en evt. een gedeelte van de kosten voor de verzekering van die dag (maandpremie: gemiddelde van 30 dagen= dagpremie en dan gedeelt door 24 uur x het aantal uur dat jullie onderweg zijn).

Via een werkgever is € 0,19 cent km-vergoeding onbelast, dus ik zou naast de km-vergoeding van € 0,29 en de verzekeringskosten geen extraatje meer geven.