Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is banksparen de beste oplossing als je zelf je pensioenopbouw moet regelen?

Heb altijd pensioen opgebouwd via mijn werkgever. Nu ontslagen en gelukkig een nieuwe baan. Bij dit bedrijf is er geen pensioen regeling. Ik ben nu 52 jaar.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
450

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat zal per persoon en situatie verschillen, en ik ben echt geen financieel adviseur. Wel ben ik ondernemer en dus moet ik ook voor m'n eigen oudedag sparen. Tot op heden heb ik dit gedaan met banksparen en een lijfrente. Banksparen kan wat mij betreft een prima oplossing zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Banksparen is zeker een goed alternatief om extra pensioen op te bouw als werknemer of ondernemer. Wel ben je aan allerlei fiscale regels/voorwaarden gebonden. Als daar aan voldoet kan het fiscaal voordelig zijn zoals de vrijstelling in box-3 en aftrekbaarheid in box-1 (voor werknemers met een jaarruimte) Bedenkt echter wel dat het concept uiteindelijk gebaseerd is op een uitgestelde belasting. Als je straks geen lagere box-1 belasting verwacht is het wel fiscaal voordeel wel erg mager. Maar een pensioenpotje zelf opbouwen kan natuurlijk wel een bepaalde "rust geven".
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding