Mag ik als folderbezorger bijverdienen zonder dat huursubsidie in gevaar komt?

Ik verdien ongeveer 22 tot 25 euro per week en ik heb een WAO-uitkering. Ik krijg huursubsidie. Mijn uitkering is € 961,- per maand. Ik werk voor VSP-netwerk. Hoe moet ik dat regelen bij de belasting? Ik krijg het om de 2 weken netto op mijn rekening.

Toegevoegd na 2 uur:
Ik ben alleenstaande en ben 57 jaar.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom heb je een WAO-uitkering?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je post kan lopen voor vsp kun je ook voor postnl werken waar je gewoon betaald krijgt als je ziek bent en ook een normaal uurloon krijgt ipv stukloon. Verder zul je niet snel een x bedrag meer verdienen en dat x bedrag minder krijgen via je huurtoeslag maar je kunt het hier nakijken: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/aanvragen_en_wijzigen/proefberekening_toeslagen/proefberekening_toeslagen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch is dat zo Pelle, ik ben er minder door gaan werken. De combinatie van allerlei toeslagen, anw uitkering en als laatste druppel de stufi van mijn zoon, overal ging iets vanaf, uiteindelijk was werken niet lonend, het kostte me zelfs 10 euro per maand ! Ipv 34 uur werk ik er nu 10 per week en houd ik er weer iets aan over.
Zelfs de paar euro die vs verdient kunnen verlaging van de huurtoeslag betekenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan die dus zelf uitrekenen en daarbij: waarom zou je het laten? Een beetje in beweging blijven, wat routine.... werken is niet slecht!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Werken is helemaal niet slecht, maar om er nou financieel niets aan over te houden .........
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja maar beginnen met werken is een opstapje naar meer werk, naar beter werk! Nee hoor duw iemand maar terug naar de WAO, dat is beter!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik duw niemand in de wao, dat beslist vs helemaal zelf.
Ik vertel alleen hoe het soms uitpakt als je inkomen voor een deel uit toeslagen en een uitkering bestaat.
fisbel
11 jaar geleden
Het is wel erg sneu als je met 34 uur werk niets overhoudt en er zelfs op moet toeleggen. Inderdaad dat komt voor. Vrijwel altijd is verlies van huurtoeslag de grote inkomensbederver. Je zou het in die situatie ook kunnen zoeken in vrijwilligerswerk. Tot € 1500 maximaal per jaar belastingvrij.
Verdere reactie onder het antwoord van Beer36.

Antwoorden (2)

Op de site toeslagen.nl kan je een proefberekening maken.
Wel heb je hier een bruto inkomen voor nodig.
Het is mogelijk dat dit een korting op je huurtoeslag tot gevolg heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je jonger bent dan 65, alleenstaand en een inkomen hebt van maximaal
€ 21. 025,- bruto (dus bruto WAO plus bruto bijverdienste) dan houd je je recht op huurtoeslag.

Als je gehuwd of samenwonend bent dan mag het gezamenlijke inkomen niet hoger zijn dan €. 28.550,- bruto per jaar.

Alleen geldt wel, hoe hoger het inkomen (binnen de maximale marges) hoe lager de toegekende huurtoeslag.
E.e.a. houdt ook verband met de hoogte van de huur.
De maximale rekenhuur is €. 681,02 per maand.

Dus, met alles rekening houdend, is je bruto inkomen ca. €. 16.250,- uit WAO per jaar plus ca. €. 1700,- bruto uit je bijverdienste. Dat is samen ongeveer €. 17.950,- waarmee je dus ruimschoots binnen de maximale grenzen blijft voor de huurtoeslag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Ja, huurtoeslag blijft mogelijk.
Uitgaande van de hierbovengenoemde inkomens van € 16.250 en € 17.950 en een huur van € 500 per maand moet gerekend worden met € 47 minder huurtoeslag per maand. Daarnaast nog eens € 5 minder zorgtoeslag. Er moet belasting worden betaald over het extra inkomen (37%) en er is waarschijnlijk 5,65% ZVW-premie verschuldigd. Opgeteld loont het niet of nauwelijks in deze situatie extra te verdienen. Er blijft netto nauwelijks iets over.
Het enige voordeel is dat je niet achter de geraniums gaat zitten. Het is verstandig om een wijziging inkomen huurtoeslag en zorgtoeslag aan de belastingdienst door te geven. Dit kan mondeling via de Belastingtelefoon, digitaal of met een papieren formulier.