Wat is het verschil tussen betrouwbaarheid en nauwkeurigheid?

Bij statestiek.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.9K

Antwoorden (5)

Nauwkeurigheid geeft aan hoe exact je gemeten hebt. Dus een nauwkeurigeheid van 0.5 mm is realistisch bij het meten met een goed meetlint.

De betrouwbaarheid geeft aan hoe zeker het is dat het gemeten cijfer/relatie klopt;
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nauwkeurig gaat om hoe precies de meting is. Bijvoorbeeld is een boom 65cm dik of 65.23278972 cm. Het tweede is veel nauwkeuriger.

Betrouwbaarheid gaat over hoe betrouwbaar een uitkomst is. Bijvoorbeeld als je van die ene boom weet dat hij 65 cm dik is kun je zeggen, alle bomen zijn gemiddeld 65 cm dik. Voor jou data set klopt dit, alleen kun je dit niet zomaar voor alle bomen zeggen.

Wanneer je 1000 bomen in een bos opmeet en die een gemiddelde dikte van 65 cm hebben wordt je gemiddelde van 65 cm al betrouwbaarder. Hoe betrouwbaar een resultaat is kun je ook uitrekenen overigens.

Maar vergeet niet "there's lies, damned lies and statistics" ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt zeggen, dat de twee verticale lijnen op dit scherm schatten en zeggen:
tussen 15 en 20 cm van elkaar,
maar je kunt ook zeggen tussen 16 en 17 cm van elkaar.
De nauwkeurigheid van het eerste antwoord kleiner dan de nauwkeurigheid van het tweede antwoord en daaruit volgt ook, dat de betrouwbaarheid van het eerste antwoord groter is dan van het tweede antwoord.

Een toename van de nauwkeurigheid gaat ten koste van de betrouwbaarheid en omgekeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet zo. Je kunt door er een lineaal naast te leggen zowel de nauwkeurigheid als de betrouwbaarheid verhogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet van een SCHATTING. Wat jij wil is een ander experiment, nl METEN van de afstand. Jouw antwoord en jouw min zijn dus onjuist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overigens zijn de begrippen betrouwbaarheid, nauwkeurigheid en schatten duidelijk met elkaar verbonden. Bij meten is het de technische nauwkeurigheid, maar daar geldt ook, dat als je de nauwkeurigheid verkleind, dat je de betrouwbaarheid vergroot. Dit is een strategische regel voor een statistisch onderzoek, en niet bedoelt als resultaat.
nou asl je betrouwbaar bent kunnen de mensen je vertrouwen op wat je doet.
en nauwkeurigheid is op dat je alles pietje precies doet.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nauwkeurigheid is eenvoudig : het is juist of niet juist, exact of niet exact, dus digitaal, O of I. Betrouwbaarheid, bv. in de autosector is een statistisch begrip. Bv. aantal defecte stukken per 1 miljoen of part per million (ppm) In de autosector is de norm ongeveer 120 ppm wat dus wil zeggen dat er eventueel 120 foute stukken per miljoen worden getolereerd door de klant.In de chirurgie is dat cijfer bijna nul wat evident is omdat het over mensenlevens gaat. Dat noemt men zerotolerantie. Aan de hand van zulke statistieken kan men betrouwbaarheid meten, maar je moet dan wel eerst een referentie hebben.