Als je merkt dat je een vals bankbiljet hebt en je brengt dat naar de bank, krijg je dan een echt terug of pakken ze het af en ben je je geld kwijt?

Ik bedoel dus: je merkt dat je biljet vals is; je gaat naar de bank (voor mijn part de Nederlandse Bank want ik denk dat de ING of AMRO hier niet voor in zijn); je meldt dat je een vervalsing hebt; je levert hem in. En dan? Is het dan doei centjes?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je bent je geld kwijt. Als je je geld terug zou krijgen, zou dat een stimulans zijn om zelf vals geld te gaan maken: je zou dan vals geld drukken, dat verdelen onder je vrienden, en ieder zou met één of twee briefjes naar de bank gaan om het in te wisselen voor echt geld. Da's makkelijk verdiend... Toegevoegd na 3 minuten: Ik heb het voor je opgezocht. Ik kan helaas geen directe link geven, dus hier een "routebeschrijving". 1.  Klik op onderstaande link. 2.  Klik op "Nederlands". 3.  Klik op "Help! Een verdacht eurobiljet!" Je ziet nu precies wat je wel en niet moet doen. Toegevoegd na 4 minuten: Onder het kopje "Je hebt een verdacht biljet" staat: " Stel dat je een verdacht biljet in je portemonnee of in je kassa vindt, dan: --  Ben je niet strafbaar. Pas als je het weer uitgeeft en het blijkt vals, ben je strafbaar; --  Kun je dat biljet het beste naar de Politie of naar een filiaal van je bank brengen. Je krijgt een ontvangstbewijs. Als het biljet toch echt is, krijg je de waarde vergoed. Als het vals is, is er geen vergoeding. Je kunt dan aangifte doen bij de Politie. " Toegevoegd na 12 minuten: In de onderste Bron het Formulie Inzending Verdachte Eurobankbiljetten. DNB is zo vriendelijk een antwoordnummer ter beschikking te stellen; je bent dus geen geld kwijt aan het inzenden van zulke biljetten.   ;-)

Bronnen:
http://www.dnb.nl/echt_of_vals/echt_of_vals.html
http://www.rabobank.nl/images/een_verdacht...
http://www.rabobank.nl/images/formulier-in...

Dan is het doei doei centjes. Als je het ergens hebt gekregen en niet zelf hebt gemaakt, mag je allang blij zijn dat je er niet voor opgepakt wordt. Maar naar je geld kun je fluiten, dat zie je nooit meer terug.

Dan krijg je een echte terug.

Als ie nep is, krijg je er geen cent voor. Dus heeft 't weinig zin om ermee naar de bank te gaan. Tenzij je de politie wilt helpen uitgeefpatronen te ontdekken om zo de valsemunter(s) te kunnen vinden, maar dan kan je beter rechtstreeks naar de politie gaan. In principe zou je 't biljet mogen houden: hij is van jouw. Maar als jij 'm dan niet inlevert, en 'm alleen aan de politie wilt laten zien: dan zul je verdachte worden (nl. dat je 't alsnog wilt uitgeven).

Helaas ben je je geld dan kwijt en veel van je tijd want ze zullen je vanalles vragen. Bv hoe heb je t gekregen,hoe lang heb je t al etc.

Heel lang geleden, in de tijd van de gulden en voor de pinautomaat, kreeg ik van een postkantoor 4 briejes van fl25,-. Hiervan bleek later 1 vals. Hiermee ben ik naar de politie gegaan. Zij melde mij dat als ik het inleverde ik het geld kwijt was. Wat zij mij adviseerde was om naar het postkantoor (of diegen van wie het komt) terug te gaan en te vragen om het om te wisselen voor een echte. Zouden zij dat niet doen dan zou ik hun aanklagen voor het uitgeven van vals geld. Na veel heen en weer gebel met het hoofdkantoor hebben ze het toch omgewisseld. Als je niet echt kan bewijzen van wie je het hebt ben je de pineut en ben je het kwijt (of bewaar je het als duur aandenken).

Wij bij ons werk storten elke week ons geld,via een sailbag bij de bank. Verleden jaar zat er een vals briefje van 100,00 euro tussen,we kregen pas 3 weken later een berichtje van de bank dat er een valse tussen zat. Dit geld ben je gewoon kwijt,en krijg je echt niet terug. En zo gaat het ook als je naar de bank zelf gaat weg geld.

Als je een vals biljet hebt, en je gaat naar de (Nederlandsche) bank, en de bank constateert t zelfde, dan ben je inderdaad je geld kwijt... De reden hiervoor is vrij logisch, als de bank alle valse biljetten zou vergoeden, zou iedereen de week daarop met valse biljetten aan de balie komen, dan is er geen houden meer aan. De bedoeling is juist om de valse biljetten uit de circulatie te halen. Het maakt overigens niet uit of je je meldt bij welke bank dan ook......

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100