Financiële nood (schaam schaam), waar kan ik hulp krijgen? Waar te beginnen?

Als je nog niet echt in de schulden zit, maar het niet meer red. Naar verwachting volgende maand geen rooie cent meer hebt. Waar kun je dan het beste aankloppen zodat alles eens goed op orde komt??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Ritsuka
11 jaar geleden
Niets om je voor te schamen, goed dat je nu hulp vraagt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou , daar hoef je je idd niet voor te schamen hoor!
Ik ken op dit moment ook geen mensen in mijn omgeving die het geweldig hebben!
Mezelf icluus!
Goed dat je hulp zoekt
Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb het zoooo lang geprobeerd zonder hulp. Maar op een gegeven moment is het op hè. Bedankt allemaal voor de antwoorden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@doodie: ik heb op een gegeven moment (in tranen) bij het toenmalige gak aan het loket gestaan omdat ik m´n huur niet meer kon betalen. daar werd ik naar de sociale dienst verwezen voor hulp.
geneer je niet, niemand is perfect, laat je helpen, leer hoe het wel kan en eventueel moet, gewoon hulp vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zet eerst eens _alle_ uitgaven op een rij.
En laat die op GV zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op GV?? Dat was ik niet van plan. Waarom zou ik dat doen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@mmm is een beetje nieuwsgierig, of zullen we het over-hulpvaardig noemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@doodie, neem al je paperassen mee naar de soc.dienst en toon ze daar maar op je afspraak. dat is vroeg genoeg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gaat ik doen, bedankt Jodokus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
succes, doodie, doe je best!

Het beste antwoord

wat ik je aanraad is al je papieren bij elkaar zoeken ( rekeningen, facturen, bank-dagafschriften, brieven, (huur)contracten ) en mee te nemen naar de sociale dienst te gaan en vraag ter plekke indien mogelijk een gesprek aan of maak een afspraak.
daar kan je vertellen wat er aan de hand is en hulp vragen.

daarna kan je naar maatschappelijk werk gaan (met weer al je papieren), daar ook je verhaal vertellen en hulp vragen.

antwoord
de sociale dienst kan helpen met eventueel aanvragen van een bijstandsuitkering-aanvraag of je gelijk doorsturen naar de kredietbank (budget beheer).
sociaal maatschappelijk werk kan helpen op veel vlakken, zij weten de weg naar alle instanties met betrekking tot wettelijke regelingen en allerlei kortingen/ontheffingen die er zijn bij instellingen en bedrijven.

succes! schaamrood hoeft niet, kan iedereen gebeuren, goed dat je op tijd hulp zoekt!

Toegevoegd na 10 uur:
@doodie,
ik weet niet of je al schulden/betalingsachterstanden hebt, maar als dat zo is, bel de schuldeiser dan en stel een betalingsregeling voor. dat dat zo snel mogelijk, anders loopt het op, mijn ervaring, en hoe langer je daarmee wacht, hoe moeilijker het wordt en hoe lastiger de schuldeiser wordt.
het is erg verstandig om bijv. de woningstichting of de gas & licht leverancier zelf te benaderen en niet af te wachten.
vertel wel dat je ook bij de sociale dienst aangeklopt hebt en dat je een afspraak hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelf vind ik de taken van maatschappelijk werk te breed, ik zou je liever doorverwijzen naar een gespecialiseerde instantie (ook preventief) zoals de afdeling Schuldhulpverlening van de afdeling Sociale Zaken van de gemeente waar je woont.

Andere antwoorden (3)

Er zijn organisaties die aan schuldhulp doen, dus geen schuldsanering. Die kijken met u samen waar iets te besparen cq te wijzigen is in het uitgaven patroon. Zie link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is verstandig om even bij de gemeente aan te kloppen zij kunnen je informatie verschaffen over organisaties die kunnen helpen bij financiële problemen:

- Maatschappelijk werk
- Sociale dienst
- Kredietbank

Gezien het feit dat je nog niet echt in de schulden zit, is het verstandig om vast hulp te gaan zoeken. Wellicht dat een van bovenstaande organisaties daarbij kan helpen.

Onderstaande link van het Nibud verschaft extra informatie.

Toegevoegd na 43 seconden:
Voor de duidelijkheid: ze helpen niet alleen als je in de schulden zit, maar ook wanneer je in de problemen DREIGT te raken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sommige gemeenten geven ook cursussen budgetteren via Sociale Zaken.
humanitas geeft ondersteuning voor Hulp bij thuisadministratie kijk op internet voor een afdeling in jouw buurt.
ronron1212