Hoe komt de gemeente aan inkomsten?

Hoe en waar betaald de gemeente hun rekeningen van ?
Dus de vraag is : Hoe komen de gemeente aan hun inkomsten ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6K

Het beste antwoord

Gemeenten krijgen hun geld voor meer dan 90 procent van de rijksoverheid.

Een deel van de inkomsten komt uit het zogenaamde Gemeentefonds, een fonds waarin het Rijk jaarlijks een deel van de belastingopbrengst stopt en verdeelt over de gemeenten. Deze inkomsten mag de gemeente naar eigen inzicht besteden.

Naast inkomsten uit het Gemeentefonds ontvangen de gemeenten zogenaamde doeluitkeringen van het Rijk, uitkeringen voor een vast omschreven doel zoals openbaar vervoer of jeugdhulpverlening. Hoeveel een gemeente krijgt is afhankelijk van het aantal inwoners en plaatselijke omstandigheden.

Daarnaast mag een gemeente zelf belasting heffen. De onroerendezaakbelasting die voor woningen en bedrijfspanden geldt is de belangrijkste bron van eigen inkomsten. Andere bronnen van inkomsten zijn de toeristenbelasting, de hondenbelasting en de parkeergelden.

De hoogte van de belastingen wordt door de gemeenteraad vastgesteld. Dat gebeurt ook met de vaststelling van de tarieven die de gemeente aan de burgers vraagt voor bepaalde diensten, zoals leges en reinigingsrechten.

Toegevoegd na 38 minuten:
En verder geldt nog:

Gemeenten hebben soms geld beschikbaar dat zij nog niet aan hun taken kunnen besteden. Bijvoorbeeld omdat de plannen nog niet klaar zijn. Dit geld mogen zij op een spaarrekening zetten of er financiële producten, bijvoorbeeld staatsobligaties, voor kopen.

Geld dat bijvoorbeeld op een spaarbank staat, levert rente op. Gemeenten mogen zelf bepalen waaraan ze dit besteden.
Antoni
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de duidelijke uitleg !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
duidelijk antwoord

Andere antwoorden (4)

Door gemeentelijke belastingen en leges.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Gemeenten krijgen hun geld voor meer dan 90 procent van de rijksoverheid. Een duimpje omlaag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is maar een klein deel, vandaar een -
om te beginnen: de gemeentelijke belastingen
anneliez
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Gemeenten krijgen hun geld voor meer dan 90 procent van de rijksoverheid. Een duimpje omlaag.
anneliez
11 jaar geleden
is goed hoor ;)
Het grootste gedeelte van de inkomsten van gemeenten is afkomstig van het Rijk. De inkomsten die gemeenten genereren d.m.v. belastingen is slechts een heel klein gedeelte:

Gemeenten krijgen hun geld voor meer dan 90 procent van de rijksoverheid. Een deel van de inkomsten komt uit het zogenaamde Gemeentefonds, een fonds waarin het Rijk jaarlijks een deel van de belastingopbrengst stopt en verdeelt over de gemeenten.

Naast inkomsten uit het Gemeentefonds ontvangen de gemeenten zogenaamde doeluitkeringen van het Rijk, uitkeringen voor een vast omschreven doel zoals openbaar vervoer of jeugdhulpverlening. Hoeveel een gemeente krijgt, is afhankelijk van het aantal inwoners en plaatselijke omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meeste inkomsten komen uit ozb (onroerend zaak belasting), daarnaast andere gemeentelijke belastingen en het gemeentefonds. Dit is een 'potje' van het belasting geld van het rijk, waar elke gemeente een deel van krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'De meeste inkomsten komen uit ozb (onroerend zaak belasting)' Hoe kan dat deel het meeste opbrengen als 90% van de inkomsten uitgekeerd worden door het Rijk?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan zal de ozb via het rijk komen. Zoals je kan zien staat het op een site van het rijk, mag hopen dat dat klopt.