mag je auto houden bij de schuldsanering ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
23.5K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik zie het nergens in de antwoorden staan, maar je werkgever kan jou een verklaring geven waarin staat dat jij je auto nodig hebt voor je werk (of dit nu waar is of niet).
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
mag je je scooter houden in de wsnp
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Greetje
Hier kan je geen andere vraag stellen. In de blauwe balk staat naast Home als tweede Vraag stellen. Daar wordt je vraag als zelfstandige vraag gezien en ook beantwoord. Ik dacht trouwens dat het antwoord ja is. Maar het kan ook zijn dat het net te duur is i.v.m. verzekering en brandstof. Dan moet je een fiets nemen met goede sloten. .

Antwoorden (3)

dat is helemaal afhankelijk van de omstandigheden.
als jij tot aan je nek in de schulden zit en je moet dat allemaal afbetalen, maar je heb gelukkig een baan, waar je naar toe moet met de auto, dan is dat een hele goede reden om jou die auto te laten houden... anders kan je niet naar je werk.
zo simpel is het. het gaat allemaal om geld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
" Inderdaad is het zo dat zowel bij een wettelijke als een minnelijke regeling (meestal opgezet door de gemeente), een auto onderdeel is van het vermogen en daarom dient te worden verkocht.

Gelukkig zijn er wel alternatieven. Zo mag de auto worden behouden als deze noodzakelijk is voor het werk. In dat geval dient meestal wel de waarde van de auto te worden bepaald door een tweetal garagehouders, waarna deze waarde gedurende de looptijd van de schuldregeling als extra bedrag dient te worden gespaard voor de schuldeisers. Maar zo’n zelfde mogelijkheid kan ook aan de bewindvoerder worden verzocht als mensen hun auto graag willen behouden. Er dient dan wel toestemming te komen van de rechter-commissaris, en er zal een duidelijke reden voor aangegeven moeten worden, maar uitgesloten is deze mogelijkheid zeker niet. Ouders met kinderen die te afgelegen wonen om met het openbaar vervoer te reizen naar familie en/of sportclubs, is vaak al voldoende reden om de auto te mogen behouden.

Er is echter wel een groot verschil. Als de auto niet noodzakelijk is, wordt men geacht alle onkosten (ook bij een oude auto toch vaak nog wel zo’n 200 euro per maand) te betalen uit het minimale bedrag dat iemand ter beschikking heeft om van te leven. Er zullen dus duidelijke keuzes moeten worden gemaakt, als men in een schuldregeling graag toch auto wil blijven rijden. ‘Maar ik heb een Opel uit 1993, die is veel goedkoper dan dat ik met openbaar vervoer ga reizen, dat kost me zo 100 euro per maand’. ‘Reken maar eens uit’, is dan mijn antwoord. En dan niet alleen de benzine, maar met verzekering, motorrijtuigenbelasting en het onderhoud, kom ik niet vaak tegen dat autorijden voordeliger is dan reizen met de trein en/of bus. Voor alle duidelijkheid: in het geval van de medewerker die in ploegendiensten werkzaam is op een industrieterrein en vanwege zijn wisselende diensten geen mogelijkheid heeft met het openbaar vervoer te reizen, mag een auto dus behouden blijven."

http://blog.geld.nl/Geld_lenen/Schuldsanering-en-de-auto.aspx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onder de wettelijke schuldsanering natuurlijke personen (WSNP) zou mogelijk zijn onder twee voorwaarden:
1. De auto heeft geen noemenswaardige waarde. Levert de auto een hoop geld op? Dan kan de bewindvoerder van je vragen deze te verkopen. Eventueel mag je hem inruilen voor een goedkoper model.
2. De auto is absoluut noodzakelijk. Ofwel de auto is noodzakelijk voor werk, het is de enige manier waarop u naar uw werk toe kan gaan. Ofwel hij is noodzakelijk vanwege medische redenen.

Beide aspecten zijn ter beoordeling van de bewindvoerder.