Zijn er financieel adviseurs voor particulieren?

Ik heb een 2de kind onderweg en ik vroeg mij af wat voor ons gezin de beste manier is om werken/creche in te delen. Mijn partner en ik hebben beide een full time baan maar dat is voor 2kids op de creche niet handig. Ik zoek iemand die mij voor mij kan inschatten wat de beste verdeling is

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Jazeker zijn die er ; sterker nog , de meeste financieel adviseurs richten zich op particulieren. Vaak maak je voor het eerst (of zelfs : uitsluitend) kennis met zo iemand in de tijd dat je je op een hypotheek aan het orienten bent, maar veel van hen kunnen je zeker ook op andere gebieden informeren.

Persoonlijk denk ik echter dat het in dit geval niet zozeer een financiéle keuze zal zijn. Natuurlijk kosten kinderen geld -ook los van opvangkosten - maar vooral ook tijd. Ik neem tenminste aan dat je geen kinderen hebt gekregen voor de oppas, en je kunt er ook over debatteren of vijf dagen opvang voor een kind de beste optie is. Je oudste is dat lot - afgaande op de vraag - reeds beschoren. Maar er zijn ook kinderen die helemaal niet gedijen in een opvang, en hoe dat met je tweede uitpakt moet je nog maar afwachten.

Het is dus vooral en in eerste instantie aan jullie sámen om te beslissen wie er hoeveel uren minder gaat werken en hoeveel opvang daarnaast nog nodig is. Gedeeltelijk thuis zitten kost je wellicht inkomen, maar vaak krijg je daar wel een hoop rust en regelmaat en ruimte voor terug - extreem belangrijk voor kinderen, maar OOK voor jezelf. Kosten voor levensonderhoud lopen ook flink terug wanneer je dingen zelf , efficiënter of goedkoper kunt doen, en geen nevenkosten (vervoer, representatiekosten, snelle boodschappen in één dure supermarkt) meer hebt.

Het hangt ook sterk van je werk af in hoeverre er mogelijkheden zijn minder te werken en in hoeverre dat een 'gat' in je carrière slaat - en hoe belangrijk dat voor je is natuurlijk. Mij moet je het in elk geval niet vragen, want ik vind per definitie dat een kind meer aandacht en aanwezige ouders nodig heeft dan geld en spullen, en dat idealiter beide ouders samen niet meer dan éen dag volledig afwezig zijn.

Even googelen op 'financieel adviseur' en je woonplaats (of dichtstbijzijnde grote stad) levert altijd meerdere adressen op waar je uit kunt kiezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En met zulke hele specfieke informatie kun je inderdaad uitstekend terecht bij een financieel adviseur. Eentje die gespecialiseerd is in belastingen is wellicht handiger dan eentje die primair hypotheken doet. Vraag het in een voorafgaand telefoongesprek. Bij ons is ook de hypotheekadviseur uitgegroeid tot algemeen financieel adviseur. Werkt uitstekend, en van alle markten thuis.

Andere antwoorden (1)

Een financieel adviseur zal niet veel kunnen toevoegen op de vraag hoe het beste de verdeling kan plaatsvinden van aantal werkdagen werk en kinderopvang. Dat is vooral een kwestie van keuzes. Hoeveel kinderopvangtoeslag is er als bijvoorbeeld beide partners 4 dagen per week gaan werken en er minder inkomen is - dus meer kinderopvangtoeslag - en de kinderen 2 dagen thuis zijn.
U kunt zelf verschillende scenario's doorrekenen. Zie: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/

Een (onafhankelijk) financieel adviseur kan wel een totaal financieel plaatje schetsen. Dan hebben we het over vooral drie zaken: hypotheekadvies, pensioenadvies en advies op het gebied van (lopende) verzekeringen. Is het zinvol aanvullend iets af te sluiten, over te sluiten of nieuw te verzekeren?
Houd u er rekening mee dat deskundig advies circa € 130 per uur kost. Een € 500 is er gauw mee gemoeid.
fisbel