Auto in december of januari op naam zetten?

Wat is het handigst om te doen? Ik heb een auto besteld en hij is inmiddels binnen. Ik wilde hem in januari pas op naam laten zetten. Dan is het bouwjaar namelijk 2013, wat mooier staat tijdens de verkoop, beter is in zoekmachines.. En daarnaast is mijn oudejaarsuitkering dan binnen wat betekent dat ik een stuk minder hoef te lenen.

Nu blijkt dat er per 2013 weer een verandering in bpm is, waardoor de auto die ik wil 500 euro duurder is. Niet alleen in kostprijs, maar de verzekering zal dus ook een klein stukje duurder zijn (misschien een euro per maand ofzo, veel meer verwacht ik niet). Dat betekent overigens wel dat ik 1000 euro meer moet lenen, om na een maand af te betalen als m'n eindejaarsuitkering binnen is.

Zijn er nog meer voors of tegens voor een van beide? En is er een reële kans dat de auto na 3 jaar 500 euro meerwaarde heeft als hij bouwjaar 2013 heeft?

Overigens de auto is sinds vandaag bij de garage.. Hij moet nog afgewerkt worden maar december en januari is allebei mogelijk...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5K

Antwoorden (4)

Voor de handel maakt het weinig uit, ongeacht wanneer het voertuig op naam wordt gezet blijft het voertuig toch van bouwjaar 2012.
Wel is het zo hoe minder u hoeft te lenen, des te minder u aan een dergelijke "schuld" hoeft te betalen.
Alleen daarom zou ik al voor januari gaan.
Maar dat is mijn mening.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met inruil wordt er op kenteken gekeken en daar staat dan 2013 op. Dat wordt in de autowereld als bouwjaar gezien. Dus scheelt je dat met inruil echt wel die 500 euro. Want 1000euro afschrijving rekenen ze zo voor een jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De auto heeft nu al bij levering in de garage een kenteken. Dus bij levering in 2013 heb je een kenteken en en papieren uit 2012 bouwjaar is en blijft 2012 vraag het maar eens na bij u garage.
ronron1212
11 jaar geleden
Als je in januari 500 euro meer betaalt zou ik hem mooi in december kopen. Een auto op 2012 of 2013 is puur psychologisch, maar maakt voor de waarde niets uit. Als je de auto ooit weer verkoopt en je krijgt er dan 250 euro minder voor heb je nog steeds 250 euro winst.

En qua lenen heb je gelijk, maar het gaat 'maar' om 1000 euro. De rente over 1000 euro voor 1 maand is niet veel. Misschien kan een familielid of vriend het voor je voorschieten?