Samenwonen met een UWV WAO uitkering, hoe werkt dat met de wet en de belastingen?

Goedemiddag.
Ik ben gehandicapte en ontvangt een WAO uitkering van UWV. Ik heb een jaar geleden iemand ontmoeten en we willen samenwonen. Mijn vriend heeft ook een WAO uitkering nadat hij heeft een zware ongeluk gehad bij zijn werk.
Maar hoe ziet het qua belastingen en toeslagen? Want ik heb gehoord dat wij zullen straks alleen maar 1 uitkering ontvangen als stel. En ook nog de verschillende toeslagen kwijtraken.
Is dit juist?
Ik begrijp de logica niet : wij willen samen gaan wonen om elkaar te kunnen steunen en straks moeten wij overleven met 1 uitkering en ook nog zwaar belastingen betalen.
Dat kan toch niet?
Ik heb de belastingdienst gebeld en volgens hun, het zal echt zo zijn.
Heeft iemand met dit meegemaakt?
Alvast bedankt voor je antwoord

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hangt helemaal van de hoogte van jullie uitkeringen. Als je samen gaat wonen heb je ook minder kosten en kan samen de huur betalen, vaste lasten enz.

Het beste antwoord

Uw uitkering blijft voor beiden behouden - zie antwoord van ronron hierboven. Wat betreft de toeslagen kan het meevallen. De zorgtoeslag wordt een zorgtoeslag voor toeslagpartners. De zorgtoeslag zal - grove schatting - waarschijnlijk voor jullie samen een € 500 per jaar minder worden. Maar dat betreft maar 1 jaar, jaar 2013, want in 2014 wordt volgens plannen de zorgtoeslag afgeschaft.

Wat groter kunnen de consequenties zijn voor huurtoeslag. Als het belastbaar inkomen van jullie samen meer is dan globaal € 30.000 is er geen recht meer op huurtoeslag. Hoeveel toeslag er in de nieuwe situatie van samenwonen is te krijgen? Maak maar eens een proefberekening: hoeveel toeslag kan ik krijgen. Zie bron hieronder.
fisbel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is echt een waardevolle antwoord. En bedankt voor de link naar de belastingdienst.

Andere antwoorden (1)

Een Wao uitkering is persoonsgebonden en die blijf je houden allebei. De belasting verandert alleen door de nieuwe belastingwet waardoor de belasting tarieven worden aangepast. Daarnaast kun je last hebben van het regeerakkoord maar dat geldt allemaal ook voor een heleboel mensen. Dus eigenlijk naast de plannen van de regering verandert er niets elk behoud gewoon zijn uitkering WAO.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt Ronron voor jou antwoord