Hoe kun je uit je hoofd exclusief btw berekenen?

Bijvoorbeeld: eerst koste iets €47,60 btw is 19% (even ipv 21). Hoe bereken je uit je hoofd wat het bedrag exclusief btw is?

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik snap dat je dit doet door 1,19 te delen, maar dat kan ik echt niet uit mijn hoofd. Is er een manier waarop het makkelijker kan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Bij 19% btw ging dat nog wel redelijk makkelijk

Bereken eerst 20% van het bedrag inclusief btw,
(dus delen door 10 en dan vermenigvuldigen met 2)
Haal van dat bedrag 20% af dan heb je een hele goede schatting van het btw bedrag.

De nauwkeurigheid is als je geen rekenfouten maakt dan 99,96%

Voorbeeld: je hebt 47,60
20% daarvan is ongeveer 2*4,76 = 9,52
Dat verminderen met 20% is 9,52-2*0,952
Dan is het btw bedrag 7,62, het bedrag zonder btw dus 39,98 en al zeg ik het zelf,dat lijkt toch redelijk op 40 euro ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je berekent dit door 47.60 te delen door 1.19.

Als je dit uit je hoofd wil berekenen, wordt het een kwestie van trial-and-error. Je schat het bedrag, zeg €40. Vervolgens tel je hier 20% bij op: €48. Als laatste haal je er 1% vanaf: 48 - 0.40. Toevallig kom je nu in één keer op het juiste antwoord uit.
Als je een ander bedrag geschat had, bijvoorbeeld €35, dan had je bij berekening vanzelf gezien dat dit bedrag te laag was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Delen door 1.19 geeft het oordpronkelijke bedrag. Delen door 12 maal 10. Dan nog 1% meer. Prijs zou dan zonder btw dan 40 euro zijn (in dit geval 1% eerst optellen bij 47.60 dan zit je op 48.0076.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien een optie om af te ronden naar 20% en dat bedrag eraf te trekken? Daartoe delen door 10, en dan maal twee. Dus 47,60/ 10 = 4,760 * 2 = 9,52. Het geeft je een indicatie van wat van het bedrag inclusief BTW af moet trekken. Het zijn wat tussenstappen, maar wellicht helpt het je.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is niet zo makkelijk om uit je hoofd te berekenen.

Je kunt het bedrag vermenigvuldigen met 100/119=0,840336 dan kom je ook uit op 40 euro.

Als je 0,840336 af rond op 0,84 dan kun je
€47,60 x 0,84 = €39,98

Vermenigvulden uit het hoofd is makkelijker dan delen.

Je kunt ook vermenigvuldigen met 8,4 en dan het antwoord delen door 10.
€47,60 x 8,4 = €399,84 gedeeld door 10 is €39,98

bij 21% BTW kun je vermenigvuldigen met 0,826446.

Als dit te moeilijk uit je hoofd gaat kun je het beste schatten, papier gebruiken, of een rekenmachine gebruiken, bijvoorbeeld op je mobiele telefoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uit je hoofd maak je gewoon een ruwe afgeronde berekening ; ongeveer 20 %. Tien procent is 4,76, dat ongeveer twee keer is ongeveer 9,50 is dan de BTW. Dat trek je weer van het beginbedrag af, ongeveer 38,10.
Of : ongeveer 38 euro ex BTW.

Aan de kassa zul je er dan weinig naast zitten.