Met advertenties.

Toegevoegd na 20 minuten:
Wat extra uitleg vanwege onderstaand foute antwoord:
Aan de gewone zoekresultaten wordt geen geld verdiend, wanneer google al tien duizenden mensen door stuurt naar b.v. een webshop krijgt google hier helemaal niets voor.

Juist wanneer er te weinig mensen via de gewone zoekresultaten op de site van een bedrijf komen zal het bedrijf overwegen om een advertentie te plaatsen via google. Zij kunnen dan zelf deze advertentie plaatsen en voor elke klik op zo'n advertentie krijgt google een paar cent tot maximaal een paar euro. Naast advertenties op google.nl/com/co.uk zijn er ook 'google ads' die op heel veel verschillende sites staan.

Omdat jou zoekopdrachten, aangeklikte links en dergelijke allemaal bewaard worden weet google heel veel over jou. Dus als je zoekt op Ajax krijg jij bijvoorbeeld dingen te zien over de voetbalclub terwijl ik iets te zien krijg over javascript. Hierdoor kunnen de advertenties ook aansluiten bij waar jij op zoekt.

Wanneer jij zoekt op 'tickets kopen' zul je (als je eerder naar ajax gezocht hebt) als advertentie bijvoorbeeld 'seizoenskaarten ajax' te zien krijgen. En omdat dit inderdaad iets is waar je in geinteresseerd bent druk je op de advertentie en verdient google weer een paar cent.

Omdat zo ontzettend veel mensen dit doen en omdat google hierin erg goed is verdienen ze heel veel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Door de advertenties en de plaats die je kunt kopen om bovenin te staan als je gezocht wordt op een bepaald onderwerp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel simpel... Zij houden alles bij op het net, alles... Dus ook waar jij geitenwollen sokken kunt betellen... Dus als jij zoekt op die sokken dan laat Google zien waar jij dat kunt... En dan stappen ze naar die geitenwollensokkenverkopers toe en zeggen wij hebben zoveel klanten naar jou gestuurd, dus wij willen graag zoveel vangen, want wij weten dat als we 100 mensen naar jou doorsturen er 8 klanten ook iets kopen en dan willen wij daar een deel van...

Dit is op zijn janboerenfluitjes uitgelegd, maar in wezen komt het hier op neer... En daarin zijn ze zeer succesvol en het machtigste bedrijf op aarde...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen klopt er precies niets van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe zit het dan volgens jou?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals in bovenstaand antwoord beschreven (; Maar om precies te zijn, google stapt niet zelf naar bedrijven toe die veel hits van hun ontvangen om ze te vragen om geld voor die hits. De bedrijven gaan voornamelijk zelf naar google toe. Het verdien model richt zich voor een groot deel namelijk op 'the long tail'. Oftewel, al die miljoenen kleine bedrijfjes waaraan google per bedrijf +/- 50 euro verdient per maand. Dat is per bedrijf zo weinig dat je daar geen verkoper op kunt zetten, dat verdient zich nooit terug. Oftewel, het is exact andersom dan hoe Xinix het stelt.
Google verdient veel geld, mede door advertenties die je rechts bij je zoekresultaten vind, maar ook op websites zie je vaak een blokje met "Ads van Google". Daarnaast verdient Google geld met applicaties waar advertenties in verwerkt zijn (bijv. Gmail). Nieuw van Google is een telefoon, waar natuurlijk ook weer geld van verdient word.

Bedrijven willen graag in de Google index staan, omdat ze een groot marktaandeel (internationaal ook) hebben. Daar betalen bedrijven graag voor en des ter meer ze willen, des ter meer Google verdient.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Google is een statistiekenbedrijf. Ze houden jouw surfgedrag bij en passen de advertenties daar op aan.

Bedrijven betalen Google geld om in de reclameadvertenties te mogen staan.

En omdat Google het surfgedrag bijhoudt sluiten de advertenties ook aan op jouw interesses waardoor je deze sneller aanklikt.