Gesprek bij een verzekeringsarts?

Hallo mijn partner heeft onderdag een gesprek met een verzekeringsarts van het UWV, wat kan mijn partner verwachten ( hij had een seond opinion aangevraagd ) iemand ervaringen of tips?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ze vragen naar zijn mogelijkheden en onmogelijkheden. Wat voor een werk hij deed en waarom hij dat wel of niet kan. Lichaam en geest worden besproken. Ook kijken ze naar de persoonlijke leefsituatie, sociale contacten, leefomstandigheden.
En ze gaan dieper in op zijn reden van ziekmelden. Waarin wordt hij daardoor belemmerd en wat kan wel.
Hij moet een vragenlijst invullen waarin bovenstaande ook wordt uitgevraagd.
Hij mag iemand meenemen. Vakbond, mantelzorger. Die persoon moet zich legitimeren.
Op de site van het uwv kan hij het ook nalezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naar ik veronderstel is je partner het niet eens met het oordeel van bedrijfsarts en daarmee met het oordeel van zijn werkgever en is het geen keuring i.v.m. langdurige arbeidsongeschiktheid.

Wat ik mis in de vraag is wat de mening en het advies is van de eigen behandelaar. Die lijkt me voor jouw partner ook van belang om die duidelijk te krijgen en zo mogelijk op papier.

Voorts (is al gezegd) mag je iemand meenemen.
Uit ervaring met het Uwv weet ik dat de kwaliteit van het gesprek verbetert als je een vertrouwd persoon meeneemt.
Die tevoren met jouw partner een goed en informatief gesprek heeft gehad.
Dat is goed om
- nadien e.e.a. door te praten en te verwerken.
- Om een getuige te hebben.
- De arts zal vaak wat voorzichtiger en zorgvuldiger zijn in zijn uitlatingen.
- De vertrouwenspersoon kan zo nodig optreden als je partner bij voorbeeld zichzelf te positief voorstelt. Uit ervaring weet ik dat dat vaker voorkomt dan je wellicht denkt.

Vraag om een schriftelijk verslag van het gesprek en de bevindingen van de Uwv-arts en beoordeel of dat juist en volledig is. Neem anders z.s.m. contact met het UWV op.