Aanvullende beurs

Naast mijn studiebeurs blijkt nu dat mijn ouders, die gescheiden zijn, niets kunnen bijdragen. Mijn moeder zegt dat ik ondanks dat geen aanvullende beurs krijg. Kan dit, of wordt ik door 1 van beide ouders in de maling genomen? Zover ik weet wordt de ouderbijdrage van de avbeurs afgetrokken. Maar er valt niets af te trekken dus zou ik toch recht hebben op de gehele avbeurs? Overigens, mijn vader betaalt wel alimentatie, maar dat staat er toch los van?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb jij een aanvraag ingediend en hebben je ouders allebei een brief (via jou) gehad en ingevuld en ondertekend teruggestuurd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alles is braaf via de officiële weg aangevraagd, volle medewerking van beide ouders. Ik ben 18, en studeer Psychologie aan de universiteit. Weliswaar het eerste jaar, misschien heeft dat er mee te maken, zal nog even navraag doen...bedankt voor je reactie!

Het beste antwoord

Als je studiefinanciering hebt aangevraagt staat op de brief die je thuiskrijgt hoeveel je krijgt en hoeveel je ouders moeten bijdragen. een aanvullende beurs is afhankelijk van je opleiding, niet van het inkomen van je ouders. Vraag dus op school na of je recht hebt op een aanvullende beurs.
Ondangs dat je ouders ook een bijdrage zouden moeten leveren zijn ze hier niet toe verplicht. Ze kunnen jou dan namelijk huur vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daphne, bedankt voor jouw reactie. Moet inderdaad even navraag doen. Dacht echt dat het puur aan het inkomen van mijn ouders lag....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een aanvullende beurs is afhankelijk van drie factoren, Daphne;
1. Opleidingsniveau (MBO/HO)
2. Woonsituatie (In- of uitwonend)
3. Het inkomen van je ouders, hoeveel kinderen ze hebben en of ze ook nog schulden hebben bij DUO. @vraagsteller; neem contact op met duo. Doordeweeks bereikbaar tussen 9 en 5; 050-5997755. (normaal tarief)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je studiefinanciering is afhankelijk van die factoren. Maar je basisbeurs bouwt op uit bepaalde factoren die jij net hebt genoemt. De aanvullende beurs staat los van het inkopen van je ouders en je woonsituatie. Wel heeft het te maken met het niveau van de opleiding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ouders móeten niks, er komt een brief met een bedrag wat de ouders kúnnen bijdragen, dit is zeker geen plicht voor ouders.
De hoogte van de aanvullende beurs is oa afhankelijk van het inkomen van de ouders.

Andere antwoorden (1)

De aanvullende beurs is juist wel afhankelijk van het inkomen van je biologische ouders en van wat zij zouden kunnen bijdragen. Volgens berekening DUO. Niet van wat ze werkelijk bijdragen.

Het inkomen van je ouders bepaalt of je een aanvullende beurs kunt krijgen en zo ja, hoe hoog die beurs dan is. Het gaat bij het berekenen van de aanvullende beurs om het inkomen van je ouders uit het peiljaar.

Nadat DUO de inkomensgegevens van je ouders van de Belastingdienst hebben gekregen, krijgen je ouders een bericht. Op dat bericht staat het bedrag dat je ouders zouden kunnen bijdragen aan je studie. Dat noemen we de ouderbijdrage. Je ouders zijn niet verplicht de ouderbijdrage aan jou te betalen.

Het deel dat je nog aan aanvullende beurs kunt krijgen bepaal je als volgt: Kijk wat voor jou de maximaal mogelijke aanvullende beurs is. Trek van dat bedrag de ouderbijdrage van beide ouders af. De uitkomst is het bedrag dat je aan aanvullende beurs kunt krijgen.

Uiteindelijk zullen ouders in onderling overleg bepalen welk bedrag ze gezamenlijk of elk apart aan jou betalen.

Krijg je geen maximale aanvullende beurs? Dan stuurt DUO je ouders een extra formulier. Je ouders kunnen op dit formulier invullen of er andere (schoolgaande) kinderen in het gezin zijn. Ook kunnen ze aangeven of zij zelf een studieschuld terugbetalen aan DUO. Hierdoor kan jouw aanvullende beurs hoger worden.

Daarnaast verdelen we de ouderbijdrage over alle kinderen binnen het gezin met een aanvullende beurs. Het is dus zinvol dat je broer of zus met studiefinanciering ook een aanvullende beurs aanvraagt.

Kortom er zit meer aan vast dan hiervoor aangegeven. Bel anders met DUO dan kunnen ze je zeker verder helpen.

Bron tekst: DUO