Je mag met bijstand op vakantie, maar daar zitten wel regels aan verbonden: je mag maar 4 weken per jaar (ouderen mogen meer weken, 13 dacht ik maar ik kan me vergissen) en je moet het een maand vantevoren doorgeven.
Dat geldt voor wanneer je naar het buitenland gaat of in Nederland op vakantie gaat en tijdens je vakantie niet beschikbaar wil/niet aan je verplichtingen wil hoeven te voldoen. Ook als je geen sollicitatieplicht hebt mag je niet meer dan die 4 weken écht op vakantie (tenzij je het speciaal aanvraagt en toestemming krijgt).
Als je binnen Nederland op vakantie gaat maar wel gewoon aan je verplichtingen voldoet (solliciteren (als dat verplicht is voor jou), reageren op post, etc.) telt dat niet mee als vakantie, en hoef je dat dus ook niet door te geven. Daar zit voor zover ik weet geen duidelijk maximum aan, maar of je echt de hele tijd nomade mag zijn, weet ik niet.
Je moet normaal gesproken namelijk wel echt wonen waar je ingeschreven bent. Ze controleren dat ook steekproefsgewijs, dan gaan ze echt kijken of je er wel een bed hebt staan, of er bijvoorbeeld wel eten in je (koel)kast ligt ed.
Hoe dat werkt als je echt nomadisch door het land trekt, weet ik niet. Voor de zekerheid zou je dit met je contactpersoon kunnen bespreken (als het over jezelf gaat en geen hypothetische vraag is). Er zijn ook rechtshulpinstanties die gratis advies geven over oa. kwesties die met de bijstand te maken hebben, waarschijnlijk weten zij hier meer over.