recht op erfdeel na verwerpen erfenis?

Als je de erfenis verwerpt van de langstlevende ouder (vader), kun je dan wel nog aanspraak maken op het erfdeel van overleden moeder?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Als de moeder als eerste overlijdt en er is een standaard langstlevende testament, dan betekent dit dat de vader in dit geval de helft + een kindsdeel krijgt. Het restant is voor de overige kinderen maar kan niet worden opgeeist omdat de langstlevende het vruchtgebruik heeft. Dit betekent dat het geld van de kinderen is maar dat de langstlevende eventuele rente of andere opbrengsten mag gebruiken om in de kosten van levensonderhoud te voorzien. Dit betekent dat het kindsdeel van de eerst overledene gewoon van jou is.

Overigens is de beste manier om hier achter te komen contact op te nemen met een notaris. Die weten precies hoe het zit en de wetgeving is nogal verandert. Bovenstaande is beschreven vanuit oude wetgeving waar ik indertijd zelf mee te maken had.

Toegevoegd na 43 seconden:
Dit is de langere versie van het eerste antwoord :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als dat er nog is dan is dat al van jou.
ronron1212
11 jaar geleden
als de ouders een "langstlevende" testament hadden, kan dat niet.
bij dit testament gaat het er juist om dat de overgebleven ouder in het huis kan blijven wonen zonder dat de kinderen hun erfdeel opeisen.
ergo er is geen erfdeel van de als eerste overleden moeder.