Waarom zijn campers meestal duurder dan caravans?

Ik zie soms lange caravans met vier wielen die heel lux zijn en nieuw in de winkel veel goedkoper zijn dan hele kleine campers waar hooguit twee personen in passen. Hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De bouw van een camper is duurder omdat hij zo en zo als auto geschikt moet zijn en daar zijn iets andere eisen aan dan aan een caravan. Er moeten remmen onder een motor in en nog meer van die ongein om hem op de weg te kunnen toelaten.
ronron1212
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er zit vooral een hele motor meer in!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Like een onofficiële +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet alleen een hele motor.
Zelfs een hele auto.
Je begint met een camee al met de basis, een bestelauto. Die is inkoop denk ik... 10.000 euro waard voor de bouwer. dan moet er een kampeermiddel op gebouwd worden dat de trillingen en bewegingen van een camper aan kan. Een camper wordt mede door de prijs veel intensiever gebruikt en kent bij 4 wielen op de grond ook behoorlijk wat torsie. Alles moet dan heel blijven. Ben je dan duur dan verwacht de klant ook wat meer en moet je dus ook weer wat meer doen om te kunnen concurreren.

Al met al kom je z tot een hogere prijs. Verder ben je met een camper in Nederland BPM kwijt vanwege de auto die er onder zit. dat heb je ook niet bij de caravan.

Zo gaan die dingen.