Stel je wint rest van je leven 1000 euro bij een kraslot, moet je dan wajong opzeggen?

''win for life'' kraslot, stel je dat je wint en je hebt wajong, moet je die opzeggen? of mag je die prijs gewoon blijven ontvangen ondanks wajong?

Toegevoegd na 16 minuten:
1000 euro per maand, bedoelde ik....

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1000 euro voor de rest van je leven of 1000 euro per maand voor de rest van je leven?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
per maand ja:)

Het beste antwoord

Opzeggen zeker niet, tenzij die 1000 euro per maand ook ineens je handicap geneest :-)

Wajong is veel meer dan een inkomensvoorziening. Je hebt recht op voorzieningen op de werkplek, op vervoersvoorzieningen, op een jobcoach, en je kunt gebruik maken van bepaalde reïntegratie instrumenten zoals een proefplaatsing, loondispensatie, etc. Ook heeft een (toekomstig) werkgever belastingvoordeel als hij een arbeidsgehandicapte in dienst neemt, en hoeft hij in elk geval bij ziekte je loon niet door te betalen omdat het UWV dit dan overneemt. Daarnaast is het zo dat als je gaat werken, je arbeidsongeschiktheidspercentage nog vijf jaar hetzelfde blijft, en dat je daarná nog vijf jaar hebt waarin je mag terugvallen in je uitkering als blijkt dat het werk toch te zwaar voor je is, of als je beperkingen toenemen.

Kortom: Wajong biedt inkomensondersteuning zolang je zelf geen geld kunt verdienen, maar daarnaast ook begeleiding, ondersteuning, voorzieningen en bescherming. Daar blijf je ook recht op hebben als je geen uitkering meer ontvangt omdat je bijvoorbeeld genoeg kunt verdienen met werk.

Je bent wél verplicht om je inkomsten te melden bij het UWV. Ik heb geen idee hoe ze zoiets beoordelen, want het zijn geen inkomsten uit arbeid. Omdat het wel een doorlopend inkomen is, zou het kunnen dat je uitkering verlaagd wordt of vervalt, maar zelfs dat weet ik niet zeker. Maar in elk geval blijf je recht hebben op de ondersteuning en de bescherming die de status van Wajonger je biedt, en dat is veel meer dan alleen een inkomen. Het UWV zal verder moeten beoordelen of en hoe dit soort inkomsten eventueel verrekend gaan worden met je uitkering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel duidelijke antwoord.

Andere antwoorden (2)

Alleen voor de bijstandswet geldt een vermogens toets; In de WW mag je alleen niet bijverdienen, wel b.v. je gouden handdruk opmaken. Voor de wajong geldt volgens mij hetzelfde; geld verdiend met werken moet je opgeven; de rest niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zult het moeten mededelen, lijkt me. Opzeggen is gelijk zo drastisch, bovendien als er geen andere inkomsten zijn als die 1000 euro, kun je bepaald geen potten breken.