Mag ik kosten berekenen voor de tijd die ik moet steken in een onterechte vordering?

Een bedrijf schakelt een incassobureau in om een vordering op mij te verhalen. Deze vordering is echter geheel onterecht. Mag ik dan, als particulier, ook kosten berekenen voor de tijd die ik moet steken om te bewijzen dat deze kosten onrechtmatig zijn?

Stel dat ik 20 uur bezig ben met brieven schrijven, telefoneren, wetsartikelen doorzoeken, eigenlijk dezelfde dingen als een jurist.
Mag ik hiervoor mezelf dan een uurloon berekenen? Of kan zoiets alleen wanneer je deze uren maakt wanneer je werkzaam bent bij een bedrijf?

Weet jij het antwoord?

/2500

tja dan vraag me wat ik denk van niet .omdat ze toch niet geloof dat iemand 20 uur bezig is geweest om brieven te schrijven en telefooneren naar de klantenservice en gelijk te krijgen .maar je kan wel de gemaakte telefoonkosten naar de hulpdesk (klantenservice )van de betrefde bedrijf terug eisen dat vind ik redelijk .Aangezien dat ze een incassoburau in geschakel is mag je ook wel de incassokosten terug eisen maar dit kan je pas doen als je zeker bent dat je gelijkt heeft

Je mag rekenen wat je wilt natuurlijk. Lijkt me echter niet dat je juridisch een poot hebt om op te staan om het ook uitbetaald te krijgen. Als het incassobureau schade veroorzaakt die aantoonbaar is dient zij die te vergoeden. Punt is wel dat de kans groot is dat je dit voor de rechter mag gaan uitvechten, dan is de kans natuurlijk eveneens aanwezig dat die je ongelijk geeft en je zelfs in de kosten van het geding veroordeelt.

Je mag ze best berekenen, maar zeer kleine kans dat de vordering toegewezen wordt. Er geldt dat er in de rechtspraak een verschil is tussen buitengerechtelijke en proceskosten. De eerste categorie is de categorie die het incassobureau aan je berekent. Dit soort kosten mogen alleen berekend worden op basis van wettelijke bepalingen (in dit geval 6:96 lid c BW). Er is geen wettelijke bepaling die bepaalt dat je als ontvanger van een incassoverzoek de door u gemaakte kosten mag verhalen op de wederpartij. De tweede categorie zijn proceskosten. Hiervoor is wel een regeling voor vergoeding, maar dit geldt alleen voor kosten die daadwerkelijk tijdens het proces gemaakt zijn. Dus onderzoek dat in de voorfase gedaan is valt er zeer waarschijnlijk niet onder. Daarbij wijst de rechter in de meeste gevallen de kostenveroordeling alleen maar toe aan partijen die een advocaat of jurist als gemachtigde hebben. Daarnaast wordt, om discussie over de hoogte van de kosten, in de regel alleen een forfaitaire kostenvergoeding gegeven. Dat wil zeggen: een standaardtarief per handeling die een gemachtigde moest doen. De problemen met uw verzoek is dat uw uren waarschijnlijk in de buitengerechtelijke fase vallen. En zodra ze als proceskosten gelden dan worden deze in de regel alleen toegekend als u een derde ingeschakeld heeft. Zie het dus vooral als een waardevolle les. Toegevoegd na 6 minuten: Artikel 238 Wetboek burgerlijke rechtsvorderingen: "Zaken waarin partijen in persoon kunnen procederen 1.In zaken waarin partijen in persoon kunnen procederen, wordt, indien de wederpartij van de in het ongelijk gestelde partij zonder gemachtigde procedeert, onder de kosten waarin laatstgenoemde partij wordt veroordeeld, opgenomen een door de rechter te bepalen bedrag voor noodzakelijke reis- en verblijfkosten van die wederpartij. De rechter kan onder de kosten waarin de in het ongelijk gestelde partij wordt veroordeeld, ook opnemen een door hem te bepalen bedrag voor noodzakelijke verletkosten van de wederpartij. 2.Procedeert de wederpartij van de in het ongelijk gestelde partij met een gemachtigde, dan wordt onder die kosten een door de rechter te bepalen bedrag opgenomen voor salaris en noodzakelijke verschotten van de gemachtigde, tenzij de rechter om in het vonnis te vermelden redenen anders beslist."

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100