Mag ik kosten berekenen voor de tijd die ik moet steken in een onterechte vordering?

Een bedrijf schakelt een incassobureau in om een vordering op mij te verhalen. Deze vordering is echter geheel onterecht. Mag ik dan, als particulier, ook kosten berekenen voor de tijd die ik moet steken om te bewijzen dat deze kosten onrechtmatig zijn?

Stel dat ik 20 uur bezig ben met brieven schrijven, telefoneren, wetsartikelen doorzoeken, eigenlijk dezelfde dingen als een jurist.
Mag ik hiervoor mezelf dan een uurloon berekenen? Of kan zoiets alleen wanneer je deze uren maakt wanneer je werkzaam bent bij een bedrijf?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (3)

tja dan vraag me wat ik denk van niet .omdat ze toch niet geloof dat iemand 20 uur bezig is geweest om brieven te schrijven en telefooneren naar de klantenservice en gelijk te krijgen .maar je kan wel de gemaakte telefoonkosten naar de hulpdesk (klantenservice )van de betrefde bedrijf terug eisen dat vind ik redelijk .Aangezien dat ze een incassoburau in geschakel is mag je ook wel de incassokosten terug eisen maar dit kan je pas doen als je zeker bent dat je gelijkt heeft
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bamibal
11 jaar geleden
Onleesbaar.
Je mag rekenen wat je wilt natuurlijk.

Lijkt me echter niet dat je juridisch een poot hebt om op te staan om het ook uitbetaald te krijgen.

Als het incassobureau schade veroorzaakt die aantoonbaar is dient zij die te vergoeden.

Punt is wel dat de kans groot is dat je dit voor de rechter mag gaan uitvechten, dan is de kans natuurlijk eveneens aanwezig dat die je ongelijk geeft en je zelfs in de kosten van het geding veroordeelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag ze best berekenen, maar zeer kleine kans dat de vordering toegewezen wordt.

Er geldt dat er in de rechtspraak een verschil is tussen buitengerechtelijke en proceskosten. De eerste categorie is de categorie die het incassobureau aan je berekent. Dit soort kosten mogen alleen berekend worden op basis van wettelijke bepalingen (in dit geval 6:96 lid c BW). Er is geen wettelijke bepaling die bepaalt dat je als ontvanger van een incassoverzoek de door u gemaakte kosten mag verhalen op de wederpartij.

De tweede categorie zijn proceskosten. Hiervoor is wel een regeling voor vergoeding, maar dit geldt alleen voor kosten die daadwerkelijk tijdens het proces gemaakt zijn. Dus onderzoek dat in de voorfase gedaan is valt er zeer waarschijnlijk niet onder. Daarbij wijst de rechter in de meeste gevallen de kostenveroordeling alleen maar toe aan partijen die een advocaat of jurist als gemachtigde hebben. Daarnaast wordt, om discussie over de hoogte van de kosten, in de regel alleen een forfaitaire kostenvergoeding gegeven. Dat wil zeggen: een standaardtarief per handeling die een gemachtigde moest doen.

De problemen met uw verzoek is dat uw uren waarschijnlijk in de buitengerechtelijke fase vallen. En zodra ze als proceskosten gelden dan worden deze in de regel alleen toegekend als u een derde ingeschakeld heeft.

Zie het dus vooral als een waardevolle les.

Toegevoegd na 6 minuten:
Artikel 238 Wetboek burgerlijke rechtsvorderingen:

"Zaken waarin partijen in persoon kunnen procederen

1.In zaken waarin partijen in persoon kunnen procederen, wordt, indien de wederpartij van de in het ongelijk gestelde partij zonder gemachtigde procedeert, onder de kosten waarin laatstgenoemde partij wordt veroordeeld, opgenomen een door de rechter te bepalen bedrag voor noodzakelijke reis- en verblijfkosten van die wederpartij. De rechter kan onder de kosten waarin de in het ongelijk gestelde partij wordt veroordeeld, ook opnemen een door hem te bepalen bedrag voor noodzakelijke verletkosten van de wederpartij.

2.Procedeert de wederpartij van de in het ongelijk gestelde partij met een gemachtigde, dan wordt onder die kosten een door de rechter te bepalen bedrag opgenomen voor salaris en noodzakelijke verschotten van de gemachtigde, tenzij de rechter om in het vonnis te vermelden redenen anders beslist."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zouden art. 6:96 lid 2 sub b jo. sub c wel gelden voor een incassobureau, maar niet voor mij? Ik, die de rechtsgeleerdheid bestudeer, mag mijzelf immers jurist noemen. Art. 6:96 lid 2 BW stelt: 2.Als vermogensschade komen mede voor vergoeding in aanmerking:
a. redelijke kosten ter voorkoming of beperking van schade die als gevolg van de gebeurtenis waarop de aansprakelijkheid berust, mocht worden verwacht;
b. redelijke kosten ter vaststelling van schade en aansprakelijkheid;
c. redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte, wat de kosten onder b en c betreft, behoudens voor zover in het gegeven geval krachtens artikel 241 van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering de regels betreffende proceskosten van toepassing zijn. Wanneer ik, onder sub b, een andere jurist inschakel voor bijstand mag dit opgevoerd worden als kosten, maar wanneer ik met mijn eigen juridische kennis hetzelfde doe, zijn dit geen redelijke kosten? In het arrest Amev/staat (NJ 1999, 196) stelt de Hoge Raad: [i]Onderdeel 2 van middel II betoogt dat administratiekosten als hier aan de orde ‘naar hun aard voor rekening van de gelaedeerde blijven’. Dit betoog faalt. De enkele omstandigheid dat de Staat die werkzaamheden niet uit handen heeft gegeven, maar heeft doen verrichten door voormeld Bureau, brengt niet mee dat die kosten niet voor vergoeding in aanmerking komen.[/i] Waarom zou dat hier niet kunnen gelden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet artikel 6:96 in de juiste context lezen. Dit artikel geldt wanneer er sprake is van een verbintenis, en een van de partijen komt zijn verplichtingen niet na. Er ontstaat dan een schade, en de wet stelt dat deze schade verhaald kan worden op de partij die zijn afspraken niet nakomt. In dit geval meent de schuldeiser dat jij niet aan je betalingsverplichtingen voldoet. Hij ondervindt schade, omdat jij niet wil betalen en hij moet iemand inhuren om alsnog achter je aan te gaan. Hij beroept zich dan op lid 2 sub c, de kosten buiten rechte die nodig zijn om de vordering alsnog te innen. Zoals je zelf aangeeft, stelt de Hoge Raad dat die kosten ook verhaald kunnen worden als ze 'in huis' gemaakt zijn, doordat de schuldeiser zelf heel veel moeite in moest steken. De tijd (en kosten) die jij maakt vallen niet onder dit artikel, omdat jouw tegenpartij niet de schuldenaar is. Daarom valt er uit dit artikel geen rechten te ontlenen. Ik wil niet zeggen dat het theoretisch helemaal onmogelijk is om een schadevergoeding te krijgen. Er zou sprake kunnen zijn van een onrechtmatige daad (6:162). Als dat zo is, moet een andere partij uw schade vergoeden. Maar de lat ligt hoog: het moet namelijk een actie zijn die tegen de (ongeschreven) regels van het maatschappelijk verkeer ingaat. Maar ik zie twee bezwaren:
1. Het is niet ongewoon dat er in het maatschappelijke verkeer onenigheid over (de hoogte van) een factuur ontstaat. Briefverkeer over de vordering hebben is dan niet direct een onrechtmatige daad. Daarbij komt ook dat je op een gegeven moment ook op had kunnen houden en de schuldeiser maar naar de rechter toe had kunnen laten gaan.
2. Ook de hoogte van de schade is moeilijk vast te stellen. Je zegt dat je 20 uur erin gestoken hebt. Stel je voor dat je €30 per uur waard zou zijn. Waarom zou het redelijk zijn dat de tegenpartij €600 zou moeten betalen voor iets dat een jurist eenvoudig in een half uurtje voor €75 had kunnen doen? Al met al: ik acht de kans bijzonder klein dat je de gemaakte uren terug kan vorderen. Daarom nogmaals: zie het als een leermoment; en als u zeker van uw zaak bent, laat ze maar naar de rechter gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zal even wat achtergrondinformatie proberen te geven.
Mijn casus betreft een fictieve, althans tot op heden aangezien de 1e brief met bijkomende incassokosten wel op de mat lag. Het betreft een vordering voor een product dat ik ongevraagd toegestuurd heb gekregen (denk ik, er is geen specificatie aanwezig). Dit product heb ik retour gestuurd en telefonisch medegedeeld dat het product niet door mij besteld was. De claim van incassobureau Y voor cliënt bedrijf X berust dus nergens op. Er is namelijk nooit een overeenkomst aangegaan, in ieder geval geen wederkerige. Nu incassobureau Y dreigt met een gerechtelijke procedure, wil ik best wat tijd stoppen in het aantonen dat deze vordering onrechtmatig is. Ik heb tot nu toe een brief opgesteld met daarin dat de vordering betwist wordt om voorgenoemde reden met daarbij dat wanneer Y het daar niet mee eens is, er vanuit mijn kant ook kosten gerekend gaan worden. Mijn (toekomstige) vordering berust dus op een onrechtmatige daad jegens mij, waarin ik 'kosten' moet maken om aan te tonen dat hun vordering ongegrond is. Deze vordering zal dan ook uitgaan naar bedrijf X. Mijns inziens zijn dit redelijke kosten in de zin van art. 6:96 lid 2.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de achtergrondinformatie. Ik wil even vooraf duidelijk maken dat ik geen advocaat ben, en dat civielrecht niet het stuk is dat ik bestudeerd heb, maar ik heb er tijdens mijn werkzaamheden vaak mee te maken dus ik heb de materie regelmatig doorzocht op de manier dat jij het nu ook doet. Dat gezegd hebbende: het ongevraagd zaken toezenden en daar betaling voor verlangen mag inderdaad niet. Ik neem aan dat u inmiddels al artikel 7:7 BW heeft gevonden. Daaruit volgt dat u het ofwel mag houden, ofwel mag terugzenden, waarbij de kosten voor de verzendende partij komen (lid 3). Het ongevraagd toesturen met een factuur kan weliswaar als onrechtmatige daad aangemerkt worden, maar dat is een daad zonder schade: die komt immers pas als je betaalt. Het terugsturen, zoals de wet voorschrijft, waarna je verzendkosten terug wil, is wel aanleiding voor een onrechtmatige daad. Maar de vraag is of die onrechtmatige daad ingaat op het moment dat je het terugstuurt, of op het moment dat jij hen om een betaling van de verzendkosten gevraagd hebt en ze weigeren of reageren niet. (Dat zou je dus uit moeten zoeken). Dan de vraag in die situatie: wat is de schade. In de praktijk is dat een heel eenvoudig vraagstuk, want dat komt direct voort uit de wet: de schade zijn de kosten van het terugsturen van het pakket. Wel nu: is er op basis van artikel 6:96 lid 2 sub b grond om jouw uitzoekwerk te kwalificeren als "redelijke kosten ter vaststelling van schade en aansprakelijkheid". Mijns inziens niet om de reden dat de kosten die je gemaakt hebt niet waren _ter vaststelling_ van de schade en aansprakelijkheid was, maar die een algemener karakter hebben, namelijk of er überhaupt een schadevergoeding vast te stellen was. Immers: de schade en de aansprakelijkheid stonden al vast. Dat is niet veranderd door het onderzoek. Ik wil nog de redelijkheidsvraag stellen. Zelfs al zouden de 20 uren zitten in het vaststellen van de schade, dan blijft de vraag wat die uren waard zijn, en of het redelijk is dat de tegenpartij voor 20 uur moet betalen wat een jurist in 10 minuten had kunnen doen. Als de 'kosten' door de eerste test komen, dan vraag ik me af of ze door de redelijkheidstest komen. Kortgezegd: onderzoek nog eens goed wat nou de exacte criteria zijn voor het toewijzen van kosten onder 6:96 lid 2 sub b, maar ik heb sterke vermoedens dat dit u niet gaat lukken.