zieke werknemer zijn contract niet verlengen?

Ik heb een vraag ik heb in januari 2012 een auto ongeluk gehad waarbij ik zeer veel last heb van me nek en rug. Waarbij ik momenteel niet volledig aan het werk ben. Ik werk sinds het auto ongeluk niet meer als 50% 4 uur per dag. mij is gemeld in maart dat mijn contract niet meer verlengt word.
Mag je als werkgever je contact niet meer verlengen als je half dagen werk. Is het zo dat he zieke werknemers 2 jaar lang niet mag ontslaan.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Een contract voor bepaalde tijd loopt af van rechtswegen. Dat je nu ziek bent of gedeeltelijk ziek heeft hier niets mee te maken.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ronron heeft het juiste antwoord gegeven.
Je wordt niet ontslagen, je contract eindigt van rechtswege en wordt niet verlengd. Je moet zo spoedig mogelijk contact opnemen met het UWV om het een en ander te regelen qua voortzetting ziektewet en uitkering.

Wat je huidige werkgever wel moet doen is zorgen dat jij kun reintegreren, bijvoorbeeld door jou 1/2 e dagen te laten werken ipv hele, maar dat doet hij dus al. Hij kan dus niet zeggen, je contract wordt toch niet meer verlengd dus ik werk negens aan mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De regel is dat de werkgever het loon van een zieke werknemer maximaal 2 jaar moet doorbetalen. In ieder geval 70% van het (gemaximeerde) loon en minimaal het minimumloon.

Dit geldt niet voor medewerkers met tijdelijke contracten. Die contracten houden 'van rechtswege' (= automatisch) op nadat de tijd voorbij is waarvoor ze zijn aangegaan. Een (eerste) contract voor bepaalde tijd kan maximaal tweemaal worden verlengd. (Zitten ook weer regels aan vast). Maar de werkgever is niet verplicht om dat te doen.

Het is dus niet zo, dat je een 'langere periode' mag werken omdat je nu 50% van de contractuele werktijd werkt.
Computoon
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Dat heeft de wetgever bepaald, kan er niet meer van maken. Het voordeel is, dat de werkgever nu meer moeite zal doen om iemand weer in het arbeidsproces te krijgen dan vroeger. Nu kost het hém namelijk geld en vroeger betaalde de uitkerende instantie wel. (Dat kostte uiteraard ook geld maar van 'ons allen'.) Met de wetten van vroeger kon je een werknemer gemakkelijker laten afvloeien naar ziektewet en wao. Met name die laatste kostte handenvol geld. In de 'gouden tijd' van de wao (vanuit de werkgever en de werknemer gezien) kreeg de werknemer als het even 'meezat' 70% van zijn laatstverdiende loon, tot zijn 65e. De wao werd daardoor te vaak en oneigenlijk gebruikt om werknemers die 'oud/overcompleet' en soms gepretendeerd arbeidsongeschikt waren met een mooie regeling te laten afvloeien. (Het was een veel betere regeling dan de ww, want daar had je sollicitatieplicht en bovendien hield de ww op een gegeven moment op.)
De wao bestaat nog steeds maar zoals het vroeger was, is het voorgoed verleden tijd. De werkgever wordt steeds meer verantwoordelijk, ook voor begeleiding (samen met de arbodienst e.d.), compleet met plannen van aanpak.