Wat gebeurt er met je vermogen als je in een verzorgingstehuis wordt opgenomen?

Wat is er waar van de verhalen dat je bij opname in een verzorgingstehuis een (heel) groot deel van je opgebouwde vermogen kwijt raakt om de verzorging van te betalen?

Ik zit niet echt te wachten op discussies dat 'het toch logisch' is dat je dat uit eigen middelen financiert.

paulus811
11 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Als iemand in aanmerking wil komen voor verblijf in een verpleeghuis of verzorgingshuis, heeft hij een zogenaamde indicatie nodig. De kosten van het verblijf worden deels vergoed vanuit de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ).

Ook betaalt degene die verzorgd wordt een eigen bijdrage. De hoogte van die eigen bijdrage is afhankelijk van het inkomen en vermogen. Het Centraal Administratie Kantoor (CAK) berekent die bijdrage voor die persoon.

(Bewerkt van bronsite)
Computoon
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Dank voor je prima antwoord! +
De eigen bijdrage wordt berekend met het verzamelinkomen. Het verzamelinkomen is vastgesteld door de Belastingdienst op basis van de aangifte. Het verzamelinkomen is het totaal van uw inkomen uit de drie ‘boxen’:
1. inkomsten uit werk, of een uitkering;
2. inkomsten uit aandelen en dividenden;
3. opbrengsten uit beleggingen en spaargeld.

Het kabinet wil de eigen bijdrage voor de AWBZ verhogen voor mensen met een eigen vermogen. Daarom zal 4% van het eventuele box 3 vermogen worden opgeteld bij het inkomen waarover de eigen bijdrage wordt berekend. Het kabinet heeft hiervoor een wetsvoorstel ingediend. Dit wetsvoorstel wordt openbaar zodra de Tweede Kamer het zal behandelen. Als de Tweede en Eerste Kamer met deze wet akkoord gaan, geldt de regeling vanaf 1 januari 2013.

Concreet betekent dit dat het vermogen voor 8% gaat meetellen voor het verzamelinkomen Box 1,2,3. (4% huidig fictief vermogensrendement + extra 4%) -vrijgesteld bedrag even buiten beschouwing latend.

Voorbeeld: inkomen alleenstaande € 20.000 / vermogen € 200.000 Het inkomen van € 20.000 wordt verhoogd met 8% an € 200.000 is € 16.000 Totaal inkomen bepalend voor de eigen bijdrage is € 36.000

Bron: CAK + rijksoverheid
fisbel
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Helder antwoord! Extra dank voor het voorbeeld. +