Moet je voor het ontvangen van een vrijwilligersvergoeding een contract laten opstellen voor de geleverde diensten met het bestuur, of hoeft dat niet?

Moet je kunnen aantonen dat je 'recht' op een vergoeding hebt bij een stichting, door de uren die je maakt. Moet dit schriftelijk, contractueel vastgesteld worden? Of is dit in goed vertrouwen, mondeling overeen te komen met het bestuur die de afspraken notuleert?
Verder vraag ik mij nog af of een bestuurder ook een vrijwilligersvergoeding mag ontvangen van max. 1500 euro per jaar. Ik weet dat er vacatiegeld mogelijkheden zijn, maar dat is wat anders dan vrijwilligersvergoeding.
Tot slot, mag je naast de maximale onbelaste vrijwilligersvergoeding ook nog facturen schrijven voor geleverde diensten, (die dan uiteraard wel belast moeten worden door dit bij de belasting op te geven als overige inkomsten).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K
ronron1212
12 jaar geleden
Vacatiegelden zijn belastbaar. Je mag ook niet nog eens factureren
ronron1212
12 jaar geleden
Overigens het ligt eraan wat voor stichting het is maar vaak zijn de bestuursleden ook vrijwilligers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij mogen bestuursleden dus niet bezolderd worden voor hun arbeid voor een stichting (ik kon idd. wel vacatiegeld tot een bepaald maximum vinden).
Geen loon naar werken voor bestuur, dit met het ook ook op belangenverstrengeling.
Ik vraag me alleen af of een bestuurslid wél een onbelaste vrijwilligersvergoeding mag ontvangen. En of naast een vrijwilligersvergoeding (waar richtlijnen voor zijn) ook gefactureerd mag worden voor diensten. Ik kan die info nergens vinden, krijg hooguit tegenstrijdige adviezen, zelfs bij KvK.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht dat vacatiegeld een spelfout was ... (inmiddels heb ik het opgezocht)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dag Marleen, dank voor je antwoord.
Ik heb een partime job en mijn partner ook. De rest van de tijd steken we in een stichting, waar we ook nog giften aan betalen. Financieel beter worden we er zeker niet van.
De suggestie van vrijwilligersvergoeding kwam van de KvK. Bij verder doorvragen kreeg ik (nog) niet de bevredigende antwoorden bij de KvK.
Overigens zit er in een vrijwilligersvergoeding volgens de belastingdienst wel een vorm van beloning, maar deze mag niet marktconform zijn en moet gericht zijn op de doelstelling van de stichting en kent daarom ook een maximum.
Wij zijn transparant en willen als gewoon via het boekje en de beschreven statuten doen.
Groetjes!

Antwoorden (3)

Ik krijg al jaren een vrijwilligersvergoeding voor werk dat ik doe, en ik heb daar nooit een contract voor gehad. Het geld wordt overgemaakt, en dat is het. Nooit problemen mee.
Ik denk dat het lastiger wordt als je én vrijwilliger bent en daar vergoeding voor krijgt, en ook betaald werk doet voor dezelfde stichting. Ik denk niet dat dat samen kan.
Kijk in de link voor de informatie van de belastingdienst zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vrijwilligersvergoeding is niet een soort salaris, maar feitelijk een tegemoetkoming voor de onkosten die je als vrijwilliger vaak nu eenmaal maakt ;zodat het werk je geen of niet teveel extra geld KOST zeg maar.
Dat is trouwens niet altijd een recht, maar ook een gunst. Het is niet zo dat je voor ELKE vorm van vrijwilligerswerk ook 'recht' op een vergoeding kunt claimen.

Er zijn heel wat baantjes in het vrijwilligerscircuit, die je echt uitsluitend en alleen hooguit geld kosten, maar (financieel) niks 'opleveren'. Bestuurswerk voor een kleine vereniging, leiding geven aan een jeugdclub, dat werk.

Ik heb dan ook een beetje moeite met je vraag / vragen, en begin me af te vragen in welk circuit je al dit 'liefdewerk oud papier' doet dat schijnbaar nog lucratief is ook ; ik kan me voorstellen dat de vrijwilligers daarvoor in de rij staan te dringen. Zoniet, dan is het blijkbaar toch een beetje vreemde voorstelling van zaken.

Kosten die je maakt voor de stichting / vereniging waar je werkt, kun je uiteraard altijd verhalen (met of zonder contract). De vergoeding is meer voor kosten voor jezelf ; afschrijving fiets, andere kleding moeten kopen, een keer extra naar de kapper, telefoonkosten, papier, dat werk. Omdat er inderdaad nog wel eens een beetje de hand mee wordt gelicht (want vrijwilligerswerk mag officieel geen betaalde functie vervangen, maar in de praktijk zoeken mensen nog wel eens de grenzen op), is er een maximum aan verbonden om het niet té makkelijk te maken een betaalde kracht te vervangen door een goedkopere vrijwilliger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de link hierboven is onder andere het volgende te lezen:
U krijgt een vergoeding voor uw inzet én een vergoeding voor uw kosten. Als u aan bepaalde voorwaarden voldoet, is de vergoeding NIET belast.

NB: Let u erop dat de vergoeding maximaal € 150 per maand is (x10 maanden) Kan ook bijv. 12 maanden x € 125 zijn.

De stichting waarvoor u als vrijwilliger diensten verricht kan met u een mondelinge overeenkomst hebben. Het verdient echter aanbeveling om met een schriftelijke overeenkomst te werken. Dat geeft meer duidelijkheid over wat
de vrijwilliger en de organisatie van elkaar mogen verwachten.

Er dient dus bij voorkeur een vrijwilligersreglement /overeenkomst te zijn waarin vastgelegd hoe de vergoeding voor uw inzet plaatsvindt. Ook hoe de onkostenregeling eruit ziet. Onderwerpen die in een vrijwilligersovereenkomst geregeld kunnen worden, zijn bijvoorbeeld: de taak van de vrijwilliger, zijn onkostenvergoeding, de plicht om zich aan instructies te houden, de geheimhoudingsplicht, het melden van afwezigheid en de opzegging van de overeenkomst.

-------------------------------------------------------------------

Als een bestuurder aan de voorwaarden vrijwilligersregeling voldoet kan deze de vergoeding onbelast uitgekeerd krijgen. Van belang is dat de Belastingdienst er op voorhand vanuit gaat dat de werkzaamheden niet in verhouding staan tot de
beloning als niet meer dan € 4,50 per uur wordt betaald.
Maw: Het betaalde bedrag mag niet in verhouding staan tot de omvang en het tijdsbeslag van de verrichte werkzaamheden. (per uur omgerekend is d beloning minder dan € 4,50 / uur)

------------------------------------------------------------------

Naast het gestelde hierboven kan het zijn dat u bepaalde werkzaamheden verricht die buiten de vrijwilligersregeling vallen. Die werkzaamheden zijn belast als overige inkomsten.

Toegevoegd na 6 minuten:
U bent neem ik aan op de hoogte van de voorwaarden waaronder u eventueel de vrijwilligersvergoeding(en) als gift kunt aftrekken. Als dit van toepassing is, is aan te raden u per maand de vergoeding uit te laten betalen en apart de vergoeding als gift terug te schenken aan de stichting. Zie:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/schenken/giften_aan_goede_doelen/voorwaarden_gewone_giften/wanneer_mag_u_als_vrijwilliger_giften_aftrekken
fisbel