Nee, als je zelf de opdracht geeft, in plaats van bijvoorbeeld incasso, gaat de bank er vanuit dat je 'bij je volle verstand' de opdracht geeft en zullen ze het niet terugdraaien. Op de site die je zelf noemt: www.opgelichtopinternet.nl en op www.marktplaatsoplichting.nl zijn handige tips en "hoe-nu-verder" handleidingen te vinden. Sinds soortgelijke ervaringen kijk ik daar altijd eerst op. Je kunt namelijk vrij snel zoeken op bankrekening, namen, bijnamen, emailadressen e.d. Daarnaast geeft Marktplaats zelf direct de mogelijkheid om de verkoper te checken op mijnpolitie.nl, maar dat stelt minder voor. Mijn stelregel: als het om kleine bedragen gaat wil ik best een beetje risico lopen, maar zodra het boven bijvoorbeeld 25 euro komt, ga ik het veel liever ophalen, dan heb je tenminste rechtstreeks contact.
Toegevoegd na 5 minuten:
Als je de handleiding op een van de sites gelezen hebt, doe alsjeblieft aangifte! Ik hoop dat des te meer aangiftes er op zo'n persoon binnenkomen, dat ze wellicht eens een keer gepakt worden... Achterover zitten en niets doen, weet je in ieder geval zeker dat hij/zij er mee wegkomt. Bij jou ging het om sneakers van 60 euro, bij mij om een Wii-spel van slechts een tientje, maar ondertussen had diezelfde persoon al mensen voor honderden euro's opgelicht door te adverteren met iPhones e.d.