Is een secretaris en een assistent hetzelfde??

Ik vroeg me af of een secretaris hetzelfde werk doet als een assistent of dat deze meerdere "bevoegdheden" heeft.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Een secrataris is meestal iemand die verslag legt bij een stichting of een vereniging. Vaak zie je hem ook als (schriftelijke) woordvoorder van een dergelijke organisatie. Binnen een vergadering kan ook een secretaris worden aangewezen. Deze maakt dan verslag (notulen) van deze bijeenkomst.

Een secretaresse zou de vrouwelijke variant hierop moeten zijn. In de praktijk betreft het een compleet andere functie. De secretaresse is een (administratief) assistent van een afdeling of persoon. De taakomschrijving wisselt enorm per bedrijf. Maar over het algemeen houd deze de agenda bij, houd contact met cliënten (of patiënten), correspondentie bijhouden, telefoontjes behandelen.

De assistent is een nog breder begrip. Bij elk beroep dat jij kunt verzinnen, is bijna een evenredig aantal assistenten voor te verzinnen. Om zo maar wat te brainstormen: doktersassistent, tandartsassistente, assistent-scheidsrechter, assistent-kok, Assistent-trainer. Hier kan ik nog wel een paar uur mee doorgaan. (en dat doe ik niet)

Bevoegdheden hangt natuurlijk van het beroep en/of bedrijf af waar deze werkt. Daar is niet veel over te zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar is geen zinnig woord over te zeggen.

Ieder bedrijf hanteert eigen functienamen voor functies met veel verschillende bezigheden, taken en bevoegdheden.

Bij de een is "management assistent" een mooie naam voor een secretaresse die niks mag.
Bij de ander is secretaris een aanduiding voor iemand die financieel medewerker is.
Een assistent kan ook nog iemand zijn die alleen voor de koffie zorgt.
Een secretaris kan de mannelijke variant van de secretaresse zijn.

En dan weet je nog niks.
Want dat kan in ieder bedrijf iets anders betekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Een secretaris kan de mannelijke variant van de secretaresse zijn."
Wordt dit zo gebruikt in bedrijven? Is in feite foutief, niet?