Hoe kan ik achterhalen welke bankrekeningen iemand heeft?

Mijn vrouw neemt veel contant geld op van onze gezamenlijke bankrekening maar kan me niet vertellen waar het geld aan op gaat. Hoe kan ik achterhalen of ze misschien een prive bankrekening heeft waar ze dat geld op stort?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13K

Het beste antwoord

Ik heb je toelichting gelezen, en ik deel je zorgen.
Zelf heb ik meegemaakt, dat mijn ex de spaarrekeningen leeghaalde en op een onbekende rekening overbracht. Pas daarna lichtte zij mij over de naderende scheiding in.

De truc is, dat de datum van inschrijving in het GBA de peildatum is. Dus haar bedoeling was om het geld te kunnen uitgeven, zodat het op die peildatum verdwenen zou zijn. Zeg maar: stelen uit de huwelijkssamenleving.
Dit gaf bij de procedures grote problemen, en dus ook veel advocaatkosten. Deze laatste partij ( de 'bemiddelaars'), komen en altijd het beste van af.
Maar let ook op: het overbrengen van de ene naar de andere rekening maakt niets uit, want het geld blijft gewoon in de huwelijksgemeenschap. Dus daarover hoef je niet boos te zijn. Maar de clou zit hem natuurlijk daarin, dat zij ervoor zorgt, dat JIJ er geen zicht meer op hebt. Dat is geen juridisch gegeven, maar een relationeel gegeven.

Het is dus goed dat je er werk van maakt.
Vraag je af, waarom je dit al zo ontzettend lang hebt toegestaan. Mogelijk is dat een karaktertrek waar je aan moet gaan werken.
Maak dit bespreekbaar. Doe dit met (veel!) respect. Dat is cruciaal. Zeg dat je het niet begrijpt, en je zorgen maakt. Geef haar dus niet de schuld, maar hou het bij jezelf.
Probeer samen een oplossing te bedenken, die duidelijkheid over het geld verschaft.

Wil ze niet meewerken aan duidelijkheid, dan komt een verborgen (relationeel) probleem vanzelf naar boven.

Iemand suggereert chantage. Dat kun je ook bespreekbaar stellen. Twintig procent van de vrouwen gaat vreemd, dus ongeveer een miljoen Nederlandse vrouwen neuk(t)en buiten de deur. Dat is dus niet zo bijzonder. En het duidt eigenlijk op behoeftes, die een vrouw niet durfde uiten. Als je de situatie tot een behoefte-probleem kunt terugbrengen, is de oplossing heel dichtbij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind je laatste zinnen wel een beetje ver gaan, over vreemdgaan van vrouwen terwijl het hier over bankrekeningen en geld gaat. daarom krijg je van mij een -1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kathlyn: compliment voor het feit dat je je min motiveerde. Dat zouden meer mensen moeten doen. Ik licht dit verder toe. Volgens Maslow heeft een mens behoeftes, die in een hierarchie kunnen worden gerangschikt. De behoefte aan seks is daar een van, hoewel hij niet precies wist op welke tree hij die moest indelen. (Volgens mij is seks fysiek, emotioneel, relationeel en spiritueel. Vanzelf dat het moeilijk was.)
Behoeftes zijn verlangens, en de essentiële drijfveren van de mens. Freud noemde het stelsel van verlangens ons 'id' of 'es'.
Maar behoeftes kunnen conflicteren met de socialisatie. Dit laatste is je aangeleerde gedrag, en wat nodig is om bij een groep te behoren. Iedereen beseft donders goed, dat hij/zij het in zijn eentje niet zal redden. Maslow zet de behoefte 'erbij horen', op een hogere trede dan seks, dat is eigenlijk typisch, maar kenmerkend voor dit soort problemen: dit leidt tot een intern conflict.
Een andere beantwoorder had al aan chantage gedacht. De 700 euro is dan zwijggeld voor vermeend ongewenst sociaal gedrag. Vreemdgaan dus.
De angst voor het uitkomen van vreemdgaan is die voor verstoting, dat het bestaan zelf in gevaar komt. Vandaar dat de vrouw dan bereid is om zwijggeld te betalen. Daarom leg ik uit, dat seks gewoon een behoefte is. En dat in een goed huwelijk over elkaars behoeften wordt gesproken, niet alleen seks, maar alle behoeftes uit de pvM. Het is van belang, dat de partner snapt wat behoeftes zijn, die erkent en er ruimte voor geeft.
Een gesprek kan leiden tot aanvaarding: "Goh, ik wist helemaal niet, dat jij graag ..... wilde". En dat kan van alles zijn: tennissen, alleen op vakantie, vaker knuffelen, of zoals bij heel wat vrouwen: een minnaar. Ik bekijk het dus zuiver wetenschappelijk. Zonder enige goed- of afkeuring.
Komt het zo over? Die miljoen is een getalsmatige onderbouwing. Want bij grote aantallen spreekt men snel over 'normaal gedrag'.
Maar vanwege genoemd conflict blijft dit gevoelig liggen. Ik hoop dat je hiermee wat kan. De essentie is: accepteer en respecteer je partner, plus probeer hem/haar te begrijpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vergelijkt het met jouw eigen ervaring wat in deze situatie helemaal niet hetzelfde hoeft te zijn.
Hopelijk komt de vraagsteller er gauw achter ;-)

Andere antwoorden (6)

Door het direct aan haar te vragen.. Als je vrouw eerlijk is zegt ze het gewoon.. Bij banken krijg je info los dat is privacy van cliënten ook al is het je vrouw .. Hou de post in de gaten, of doorzoek jullie huis..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Dan is het wel te hopen dat ze in scheiding liggen, want zo ga je toch niet met je partner om....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja moeilijke situatie dan.. Ook rot dat ze niet eerlijk is.. Laatste oplossing .. Blokkeer haar pinpas zodat alleen jij over de rekening het beheer hebt ..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoef je niet voor in de scheiding te liggen .. Bankzaken zijn belangrijk en daar ben je eerlijk in.. Ik moet er niet aan denken dat mijn man geld gaat pinnen en me niet kan verklaren waar t geld is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
.. ik had deze reactie's nog niet gelezen , ik denk dat het tijd is om zelf je administratie cq geldzaken zelf in handen te nemen. creditcards zijn in mijn ogen ondingen , en heb ze destijds allemaal doorgeknipt en opgezegd. sommige mensen kunnen geen overzicht houden , en geven makkelijk veel te veel geld uit .. en met z'n kaart gaat het ook erg makkelijk . is geen schande, er zijn er veel die zulke problemen hebben . het is goed denk ik dat je er achter komt nu dat deze problemen spelen , het is nu denk ik belangrijk hoe jij hier op een goeie manier verandering in weet te brengen . misschien is je vrouw wel heel blij als je zegt, ik ga het nu anders regelen ! succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je al eens gekeken / gevraagd of ze niet het geld opneemt wat betaald wordt aan die creditcardmaatschappij? Ik had het ook, als er bij mij 90 euro werdt afgeschreven voor mijn creditcard, kon ik dat dus ook weer opnemen mét mijn creditcard. Dat klinkt ook als 180 euro en dr zijn best wat vrouwen die denken : ach, dat gaat bést, maar die vergeten dan dat vaak in de praktijk niet handig is omdat er dan niks wordt aangevuld op zo'n kaart en je eigenlijk altijd het geld opneemt wat gestort wordt. En ehm, tis toch geld, en het staat toch op de de creditcard, dus dan hoef je dat toch niet te verantwoorden... zou ik dan denken, misschien denkt zij ook zo wel.. maar jah, dat weet ik niet, dus ik zou het even vragen als ik jouw was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vraag voor de zekerheid: Worden de boodschappen (supermarkt) ook gepind? Want dat zijn nl. geen vaste lasten. Boodschappen kunnen nl. ook aardig in de papieren lopen. Pint ze de boodschappen niet, dan zou ik haar dat wel vragen. Wij betalen zoveel mogelijk met pin (zeker in de supermarkt), juist omdat je dan ook een beter overzicht kan houden over wat er in en uit gaat. En iedere keer zijn we wel weer verbaasd dat die boodschappen best wel veel kosten per maand. 500,00 per maand (gezin met 1 klein kind) is bij ons heel gewoon.
Als je een goede rede hebt kan je misschien wel afschriften krijgen van de bank of een rekeningnummer. Bel anders even naar justitie die kunnen je er meer informatie voor geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als zij een goede rede zou hebben, zou ze dit gedrag niet vertonen. Een goede reden voor het gedrag is nog onbekend.
Je vertrouwd haar niet dat is duidelijk maar je kunt niet achterhalen of ze een ander bankrekening heeft. Dat zal geen instantie en dus ook de bank je vertellen. Laat je vrouw de bonnen meenemen voor het geld dat ze opneemt. Je hebt ook het recht om te weten wat ze koopt en uitgeeft van jullie rekening. Verder is het ook zo dat je niet aangeeft wat jij veel vind.
ronron1212
12 jaar geleden
simpel
pasje even langs een magneet halen en hij doet het niet meer , gewoon naar de bank gaan en vragen of het is te controleren of je vrouw nog een bankrekening heeft, je hoeft niet het nummer te weten , alleen maar een ja of nee antwoord van de bank , tip kijk de vuilniszak eens na misschien vind je afschriften ,
suc6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-
Sinds 1 januari worden de magneetstrippen niet meer gebruikt. De bank mag die informatie niet geven. Ook geen ja of nee antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, ik kreeg in een vergelijkbaar geval gewoon de rekeningnummers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klaas dit is niet mogelijk zulke info mag een bank nooit geven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kathlyn: als je eens wist....
Echt, alles kan. Ja, er zijn drempels, maar geen muren van gewapend beton.
dit zijn lastige en steeds meer voorkomende problemen , praat uit eigen ervaring en weet dat er veel mensen mee kampen. ik ken jullie relatie niet natuurlijk maar het hoeft niet zo te zijn dat je vrouw geld weg heeft gesluisd maar het gewoon echt niet weet ... ik heb het voor mezelf als volgt opgelost, mijn vrouw heeft een eigen rekening gekregen waar ik iedere week haar huishoud geld op stort en rekening voor mezelf ( waar mijn vrouw niet aan kan komen ! ) waar de vaste lasten mee betaald worden . zorg ervoor dat de rekening van je vrouw niet rood kan staan. zo zal ze zich aan een vooraf gesteld budget moeten houden en kun je jullie financiën onder controle houden

hieronder een linkje met informatie over geldzaken
succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jullie hebben dus een gezamelijke rekening. Probeer daar een einde aan te maken als zij niet wil of kan verklaren wat ze maandelijks met die 700 euro doet. Als zij zou meewerken zou zij gaan noteren wat ze waaraan uitgeeft; een kasboek bijhouden dus.
Als je de rekening niet op jouw naam alleen kan krijgen omdat zij daar ook een handtekening voor moet zetten (weet ik niet maar is mogelijk) en zij vertikt dat neem je een nieuwe rekening en moet je alle instanties die automatisch geld van jullie ontvangen inlichten over je nieuwe nummer. Is wel een werk maar het loont dan dat jij alleen de supervisie hebt. Je moet je vrouw wel voldoende zakgeld geven en ook genoeg geld voor de dagelijkse boodschappen die misschien duurder zijn dan jij denkt.
Als je het zo aanpakt is het helemaal niet interessant meer of zij stiekem nog een andere rekening heeft.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, als ze ter goede trouw is wil ze meewerken en zal ze vanaf nu alle bonnen thuis in een bakje moeten doen. Lijkt me geen zware opgaaf. Verder niet pinnen uit de muur maar alleen nog uit de winkel. Pinnen uit de muur hoeft helemaal niet en zo zie je ook niet waar het geld blijft. Als ze niet meewerkt heb je een probleem en dat moet je toch wel gaan aanpakken want dit is wel heel veel geld!