hallo kan iemand mij vertellen of het mogelijk is dat ze beslagleggen op mijn stiefvaders loon voor schulden wat ik heb gemaakt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom heb je in de eerste plaats eigenlijk schulden gemaakt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij kan dat ja, als jij minderjarig bent. Hop, als een speer een flink bijbaantje zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onbeleefde vraag lizard; uit begeerte of onhandigheid natuurlijk!

Antwoorden (3)

Om te beginnen is jou leeftijd van belang en ook wat je aangeschaft hebt.

Ben jij minderjarig en heb je een behoorlijke aanschaf gedaan had de verkoper eerst moeten verifiëren of jij die aanschaf wel mocht doen.

Dan is ook van belang of je stiefvader jou geadopteerd heeft, heeft hij jou niet geadopteerd kan hij ook niet aansprakelijk worden gesteld voor jou schulden.

Dus jou vraag is op deze manier niet te beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is wel te beantwoorden. Het heeft hier niets te maken met handelingsbekwaamheid. Schulden van een schuldenaar kunnen alleen op hem verhaald worden. Er bestaat geen contractuele overeenkomst tussen de schoonvader van vraagsteller en de schuldeiser. (min overigens niet van mij)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat heeft de schoonvader hier mee van doen? Het gaat om een stiefvader. Een stiefvader die een minderjarig kind heeft geadopteerd is volledig aansprakelijk voor de handelingen van dat minderjarig kind, wettelijk gezien is het namelijk zijn kind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat verandert nog steeds niet dat er een contractuele relatie tussen de schuldeiser en het (stief)kind is. In tegenstelling tot populaire mythologie zijn ouders niet aan te spreken voor schulden van hun kinderen. Als die kinderen die schulden gemaakt hebben voor de kosten van hun levensonderhoud, dan ontstaat er wel een vordering van het kind op de ouder. Maar daar heeft de oorspronkelijke schuldeiser niets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige ouders zouden willen dat je gelijk had. Ouders die het gezag hebben over de kinderen zijn aansprakelijk voor alle daden van de minderjarige kinderen. Er is geen wetsartikel waarin is opgenomen dat de ouders van hun verplichting van gezag ontslaat. Waar jij de fout mee in gaat is dit: "contractuele relatie" Een minderjarig persoon mag geen verbindingen aan gaan zonder toestemming van het wettelijk gezag (ouders), betekend dus ook dat de verplichting van de verbinding overgaat naar het wettelijk gezag als de minderjarige de verbinding niet na komt.
Als 18-jarige mag je zelfsta.dig leningen en aankopen doen, maar je ouders blijven verantwoordelijk voor je tot je 21-ste. Dus wat je nu moet doen is je schuldeisers bellen en afspraken maken waar jij je aan gaat en kunt houden. Zo voorkom je een beslag..... Ook schuldeisers zijn mensen.... Ik vind dat je hier zelf verantwoordelijk voor bent, desnoods ga je vakken vullen, maar maak afspraken. Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Ouders zijn a het bereiken van de 18 jarige leeftijd alleen nog verantwoordelijk voor het kind dat het onderdak en voeding heeft dus de noodzakelijke levensbehoefte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tot 21 financieel verantwoordelijk!
ronron1212
12 jaar geleden
Dondersteentje7
het is tot het kind de 18 jarige leeftijd bereikt Hier nogmaals met de bron erbij.
18 jaar en ouder - Een kind van 18 jaar of ouder is meerderjarig. Ouders zijn dan niet meer aansprakelijk voor de schade die deze kinderen veroorzaken of de schulden die ze maken. http://www.ouders.nl/mjur2003-aansprakelijkheid.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dondersteen heeft gelijk. De ouders zijn tot het 21e levensjaar aansprakelijk.
ronron1212
12 jaar geleden
heb je wel goed gelezen
Nee, dat kunnen 'ze' niet. Deurwaarders mogen alleen beslag leggen op de eigendommen en het loon van de schuldenaar.

Let er wel op dat als jij bij je stiefvader woont, dat het wel mogelijk is dat er beslag op zijn spullen gelegd wordt. In beginsel is het zo dat alleen de spullen van de schuldenaar in beslag genomen mogen worden, maar de bewijslast ligt bij jullie. Dus jouw stiefvader moet aantonen dat bijvoorbeeld de tv van hem is.

Probeer dus toch maar wat te regelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Indien het hier gaat om een minderjarig kind dat geadopteerd is door de stiefvader, komt de gehele verantwoording voor het kind op de schouders van de stiefvader, wettelijk gezien wordt de stiefvader gezien als de vader (wettelijke verzorger).