Kan werkgever verzoek om definitief minder werken weigeren als dit al 2 jaar wel akkoord is d.m.v. ouderschapsverlof?

Ik heb een vast contract voor 24 uur per week, maar werk al bijna 2 jaar lang 1 dag per 2 wkn minder, omdat de oppas voor mijn dochtertje van 2 door chronische ziekte niet meer op kon passen.

Per 1 april 2012 loopt dit ouderschapsverlof af, maar ik heb in januari al aangegeven dat ik die dag definitief wil laten vervallen, omdat de oppas definitief niet meer op kan passen. Plus dat wij graag een 2e kindje erbij willen en ik dan al helemaal niet meer die dag erbij wil hebben.

Ik ben er deze week maar weer achteraan gegaan omdat ik nog niets gehoord had op mijn verzoek.
Nu werd mij verteld dat ik dit weer met een ander persoon, die nog een stapje hoger staat moest regelen.
Daar ben ik dus nu mee bezig, maar er wordt direct al gezegd dat het mogelijk is dat mijn verzoek niet gehonoreerd wordt...
En meteen de vraag wat er dan gaat gebeuren?

Ik schrok hier nogal van en heb dat ook gezegd en dat ik nog geen antwoord kan geven op wat er dan gaat gebeuren.
Als reden gaf deze aan dat ik door het parttime werken al zoveel info mis en bij dus definitief die ene dag per 2 wkn al helemaal.

Nu weet ik dat een werkgever niet zomaar een dergelijk verzoek ma weigeren, er moeten zwaar wegende bedrijfsbelangen bij spelen. Zoals problemen met het rooster en geen personeel om dit op te vangen. Wellicht gaat men het ook nog over die boeg gooien, maar als het al 2 jaar wèl kan en nu opeens niet meer, dan is dat van mijn kant toch ook wel een argument om te gebruiken?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Je geeft de mogelijke reden van weigering al zelf aan:

Je mist te veel info, dat kan schadelijke gevolgen hebben voor het bedrijf en is dus een voldoende zwaarwegende reden.

Gevolg kan dus zijn dat de werkgever niet toestemt in de wijziging van het contract en als jij toch er op staat dat je die uren vrij hebt je toch moet gaan omzien naar een andere baan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik mis uiteraard wel enige info vergeleken bij een fulltime kracht, maar door het instellen van dagverslagen en bijna dagelijks mail of telefonisch contact ben ik behoorlijk op de hoogte. Als ik zoveel info zou missen, had dit in die 2 jaar dan ook weleens opgemerkt mogen worden. Dat is nooit gebeurd en heb al 3 jaar achter elkaar een goede beoordeling gekregen tijdens mijn functioneringsgesprek. Andere baan?! No way!! Deze baan is me op 't lijf geschreven!!
Je kan het ook omdraaien, de werkgever is je tijdens het ouderschap tegemoet gekomen, nu je verlof erop zit wil men graag dat je die ene dag weer gaat werken.
Dat jouw oppas niet kan is, lomp gezegt, jouw probleem en niet die van je werk gever.
Dus het argument van 2 jaar kan wel en nu niet meer gaat niet vanzelfsprekend op.
Probeer er samen met je werkgever toch uit te komen, misschien is er wel een tussenweg te bedenken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt dat ze mij daarmee tegemoed gekomen zijn, maar de vaste dag die ik afgesproken had voor het ouderschapsverlof heb ik sinds ruim een half jaar ook voor 1x per maand al voor hen gewijzigd. Ik heb dus al ruim een half jaar best een probleem om juist op die dag dat ik geen oppas heb tòch iemand voor oppas te regelen. Vriendlief heeft al een paar keer vrij moeten nemen ook daarvoor. Ik ben ze dus ook tegemoed gekomen.
Ik hoop ook gewoon dat we er samen uit gaan komen. Heb een goede verstandhouding met mijn werkgever, zou het vreselijk vinden als dat hierdoor zou veranderen. Maar weet wel dat er op de site van de rijksoverheid staat dat de werkgever het alleen mag weigeren als er sprake is van een zwaarwegend bedrijfsbelang, maar wat valt daar allemaal onder?