Iemand had een foto van me pinpas gemaakt kan hij daarmee iets doen me rekeningnummer staat er op en achternaam ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij kan geld naar je overmaken! :-D

Antwoorden (3)

Als hij geen pincode weet, kan hij er niets mee doen.
Je kunt de pas zo nodig laten blokkeren en een nieuwe pincode aanvragen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang pas in eigen bezit is, zal de bank nooit je pas blokkeren hier om.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bank zal best je pas blokkeren als je daarom vraagt, maar als je een vervangende pas wil dan mag je daar voor betalen :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik werk zelf bij de bank, en ik zou de pas hier niet om blokkeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit ligt dan toch echt aan de bank. Er zijn wel banken die het doen, maar vaak tegen eigen kosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ervaring zeker met gefotografeerde passen tricolere? Elke bank vervangt een pas alleen als het echt noodzakelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het vervangen van een pas heeft geen zin, want je rekeningnummer en naam zal hierdoor niet veranderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonodig: dat is dus nodig als die gast die de foto maakte, de pincode weet. Anders is het niet nodig. Volgens mij zeggen jullie iets anders maar bedoelen jullie het zelfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om te kunnen pinnen zal de dader ook de pas in bezit moeten hebben.
Met deze info kunnen ze niets, zolang jouw pas in je eigen bezit blijft kan er nooit geld van je rekening worden gehaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, hij kan je rekeningnummer en je naam opgeven bij een bedrijf dat betalingen via automatische incasso's int. Dat is vervelend, maar geen ramp, want automatische incasso's kan je zelf binnen 56 kalenderdagen eenvoudig terugboeken. Ik neem aan dat je vaak je saldo controleert, dus dan kan je het in de gaten houden.

Banken werken vrijwel altijd mee aan het terugboeken van automatische incasso's. Het is namelijk aan de incasserende partij om aan te tonen dat jij getekend hebt voor de machtiging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier moeten ze ook een handtekening voor hebben om te mogen incasseren. Bovendien zou het valsheid in geschrifte zijn.
Amadea
12 jaar geleden
Op de pinpas stáát toch je handtekening?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klopt Kathlyn, er moet een handtekening opstaan. Maar sommige bedrijven zullen dit niet controleren. Soms omdat ze het niet kunnen (bij postorder). Soms omdat ze er geen moeite voor doen: er zijn nog enkele webwinkels die betaling per automatische incasso doen, zij nemen het risico dat de betaling teruggeboekt wordt voor het betaalgemak van de consument. Een bedrijf dat automatische incasso's doet hoeft alleen maar rekeningnummers in te vullen. De naam staat ook daar voor de vorm. Alleen als degene van wie geïncasseerd wordt klaagt dan wordt er een controle toegepast. Dus ja, het is wel een risico. Een risico dat je overigens bij iedereen die je bankrekeningnummer weet loopt. Blijkbaar wordt er niet op grote schaal misbruik van gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb mijn handtekening niet op mijn pas staan Amadea, kan er gewoon mee pinnen. Het is wat op de zaken vooruit lopen nielx om aan te nemen dat bedrijven geld kunnen incasseren, ze zullen toch ook iets moeten leveren voordat ze geld van je gaan innen. Zou me daar niet al te druk over maken dat die "mogelijk" zou kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nielx heeft gelijk. In theorie is een juiste handtekening verplicht. Het incassoformulier stuur je echter naar het bedrijf dat de incasso wil hebben, bv gasbedrijf. Als je geen andere zaken met een bedrijf doet, kunnen zij de handtekening niet controleren.
Daarnaast wordt er in webwinkels nogal met een eenmalige incasso gewerkt. Hier hoef je niet eens een handtekening op te geven. Overigens hoef je om deze trucs uit te halen alleen het rekeningnummer en de tenaamstelling te weten. Dat kan ook best zonder je pinas te fotograferen. Banken doen er veel aan om deze incassofraude te voorkomen, zo worden de eenmalige incasso's via internet steeds meer vervangen door iDeal. Als er over een bedrijf veel klachten over foute incasso's komen wordt de vergunning voor incasso ingetrokken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zal toch eerst iets geleverd moeten worden aan deze persoon, voordat er geïncasseerd gaat worden.