Wat is het verschil tussen Premies en Belastingen?

En waar kan deze allemaal naartoe gaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.5K

Antwoorden (3)

belasting gaan naar de overheidskas (danwel de lokale overheid).
Premies zijn bedragen die je voor bijv. een verzekering betaald. Dit is een bedrag die je betaald voor het geval er iets gebeurd. Deze worden beheerd/belegd, indien er vervolgens iets gebeurd wordt er uit dit potje uitgekeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
belasting naar staat.
premies naar verzekeringen en pensioenen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Belastingen is een parapluwoord.
Je hebt allerlei soorten belasting zoals bijvoorbeeld inkomstenbelasting, loonbelasting, vennootschapsbelasting, dividendbelasting en zo zijn er nog wel enkele tientallen soorten belasting op te noemen als je ook de gemeentelijke belastingen meerekent.

Maar als we ons even beperken tot de inkomstenbelasting waarmee volgende 2 / 3 maanden weer ruim 10 miljoen Nederlanders bezig zijn:

De inkomstenbelasting kent 4 schijven.
Over de eerste twee schijven tot € 33.436 worden voornamelijk - meer dan 90% - premies betaald /AOW, ANW, AWBZ. AOW (ouderdomspensioen) AWBZ (bijzondere ziektekosten) en weduwen / wezenpensioen (ANW)

Kosten voor onderwijs, defensie, wegen enzovoort worden volledig uit de inkomstenbelasting betaald: vnl schijf 3 en schijf 4 dus (modaal inkomen en hoger) betreft uitsluitend inkomstenbelasting.

Wat gaat dit allemaal naar toe?
Er zijn niet voor niets bezuinigingen. Als de pensioenleeftijd op 65 jaar zou blijven en als er niets zou worden gedaan aan de explosieve kostenstijging in de zorg dan zou binnen tien jaar meer dan de helft van alle betaalde belasting alleen al naar deze posten gaan. En blijft er weinig over voor al die andere uitgaven die gedaan moeten worden
fisbel