Waar komt de drang tot kopen bij mensen vandaan?

Ik ben voor kerst in tuin- en winkelcentra geweest waar het ongelofelijk druk is. Nu staan de vuurwerkwinkels weer afgeladen vol.
Als ik het nieuws mag geloven is het crisis, als ik op straat kijk, ook buiten deze drukke periode, lijkt het daar niet op.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De goedkope prijzen en de mooie reclames weten mensen altijd naar de winkels te lokken. Ook als mensen eenmaal in de winkel staan, worden er extra spullen meegenomen (ja dat kan er ook wel bij, het zie er zo leuk uit!). En ik denk dat de meeste mensen zich niet echt zorgen maken over de crisis, of denken dat het hun niet aangaat/het allemaal wel meevalt.

Traditie. Met de feestdagen moet het gezellig zijn en mensen denken dat dit niet kan zonder overdadig eten en drinken. Daarbij denk ik dat mensen ook willen laten zien hoe goed ze het hebben als ze gasten krijgen. Ook al hebben ze eigen geen geld om Kerst uitbundig te vieren, dan willen ze dat nog niet aan anderen laten zien. En er zullen mensen zijn die vinden dat geld moet rollen met de Kerstdagen en kijken niet op een paar euro's.

De drang te kopen komt misschien voort uit angst om iets tekort te komen. Die angst wordt door reclame lekker aangedikt. In feite zijn "aardappelen met boontjes" genoeg als je een dak boven je hoofd hebt en je droog en redelijk warm binnen kunt zitten.

Elk mens heeft basisbehoeften nodig, en die moeten gekocht worden. Maar ook denk ik dat het komt omdat elk mens van binnen egoistisch is en bang is te weinig te hebben.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100