Waar komt de drang tot kopen bij mensen vandaan?

Ik ben voor kerst in tuin- en winkelcentra geweest waar het ongelofelijk druk is. Nu staan de vuurwerkwinkels weer afgeladen vol.
Als ik het nieuws mag geloven is het crisis, als ik op straat kijk, ook buiten deze drukke periode, lijkt het daar niet op.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben het er helemaal mee eens maar ik heb echt geen idee wel een goeie vraag
paulus811
12 jaar geleden
Je was er zelf ook, dus vraag je af waarom. Dat is dan het antwoord op je vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had echt kerstballen nodig, ik kan me niet voorstellen dat iedereen die daar liep nog geen kerstballen had.
paulus811
12 jaar geleden
Welnee, je dacht dat je ze nodig had. Wat was er gebeurd als je ze niet had gekocht? Niets denk ik. En zo had iedereen een reden om daar te zijn en te kopen.... Ben het wel met je eens hoor, bij de MediaMarkt in Rotterdam (kom ik wel eens) kun je over de hoofden lopen. Lange rijen bij de kassa alsof het allemaal gratis is. Maar de echte crisis moet nog komen wanneer alle gemaakte schulden moeten worden betaald. Dan gaan we dat pas merken in de knip.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja precies, er is niet echt een reden dus, behalve een soort maatschappelijke drang. De crisis zien we op straat waarschijnlijk nooit dus? Als we nu heel dicht bij het diep(s)te punt zijn valt het allemaal wel mee denk ik..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk is het een stapje terug maar "aardappels en boontjes" voor het hele land zal het nooit worden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat mensen zich verplicht voelen tot cadeaus kopen en extra boodschappen. Wanneer ze dit niet kunnen betalen, gaan ze een lening aan. Daardoor hebben ze weer vrijheid om nog meer te kopen, wat ze niet nodig hebben. Ik weet niet waar het vandaan komt..maar het is erg dom aangezien het wél crisis is bij de meeste mensen.
paulus811
12 jaar geleden
Ik niet dat mensen een lening afsluiten voor de Kerstboodschappen, dat wil ik niet geloven. Maar er zit inderdaad wel een soort druk achter het koopgedrag van mee willen doen. En de commercie helpt daarbij. Het is schandalig hoe de schappen van AH nog vol lagen met vlees, groente etc. op zaterdag voor Kerst om 16:30. En uiteindelijk zijn wij het die al die verspilling zullen betalen. Dit jaar ben ik gestopt met Kerstkaarten, niet één heb ik er verstuurd. Dat was niet vanwege het geld, maar het doorbreken van die ook zo idiote traditie. Mensen die ik mooie Kerstdagen en een fantastisch 2012 wens, horen dat wel van mij persoonlijk. Dus aan alle GV-ers die geen kaart hebben gekregen... Iedereen een gezond en gelukkig 2012!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geloof het of niet, het gebeurd hééééééééél veel. Kerstdiner voor een familie kost zo 100/200 euro. Cadeautjes voor 3 kinderen, kost zo 200/300 euro. (alleen maar omdat mensen zich verplicht voelen dit te doen hoor!) Daardoor gaan mensen toch een lening aan.

Het beste antwoord

De goedkope prijzen en de mooie reclames weten mensen altijd naar de winkels te lokken. Ook als mensen eenmaal in de winkel staan, worden er extra spullen meegenomen (ja dat kan er ook wel bij, het zie er zo leuk uit!). En ik denk dat de meeste mensen zich niet echt zorgen maken over de crisis, of denken dat het hun niet aangaat/het allemaal wel meevalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Traditie. Met de feestdagen moet het gezellig zijn en mensen denken dat dit niet kan zonder overdadig eten en drinken. Daarbij denk ik dat mensen ook willen laten zien hoe goed ze het hebben als ze gasten krijgen. Ook al hebben ze eigen geen geld om Kerst uitbundig te vieren, dan willen ze dat nog niet aan anderen laten zien.

En er zullen mensen zijn die vinden dat geld moet rollen met de Kerstdagen en kijken niet op een paar euro's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De drang te kopen komt misschien voort uit angst om iets tekort te komen. Die angst wordt door reclame lekker aangedikt. In feite zijn "aardappelen met boontjes" genoeg als je een dak boven je hoofd hebt en je droog en redelijk warm binnen kunt zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elk mens heeft basisbehoeften nodig, en die moeten gekocht worden. Maar ook denk ik dat het komt omdat elk mens van binnen egoistisch is en bang is te weinig te hebben.