Wat is de beste instantie om je schulden te laten regelen?

Is het ook mogelijk dat hun contact opnemen met de schuldeisers?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (6)

De gemeente, de sociale dienst, is de eerste stap, die begeleiden je daarin en sturen je eventueel door naar andere instanties. Maar wacht niet te lang voordat het uit de hand loopt en je bv het huis uit gezet word. Zit je in het begin traject bij de gemeente dan kan je dat aangeven bij schuldeisers en dan laten ze je een beetje met rust.Maar wel zelf initiatief tonen en niet afwachten want dat werk tegen je en dan lopen de kosten alleen maar meer op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op de site van de NVVK vind je info, ook kun je hier voor vragen terecht, tevens verwijzen ze via hun site naar schuldhulpverleners in de provincie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt bij de gemeente terecht. Je krijgt te maken met twee verschillende takken van hulpverlening. De ene tak is die van de budgethulp. De hulpverleners daar helpen bij het ervoor zorgen dat het budget in orde krijgen. De andere tak is die van de schuldhulpverlening. Vanuit die tak zijn er verschillende trajecten. Welke op jou van toepassing is hangt allemaal af van de situatie: dus hoe hoog zijn de schulden en wat is de afloscapaciteit.

Ruwweg zijn er drie trajecten. De eerste is een waarbij de hulpverlener met de schuldeisers onderhandeld om tot een minnelijk akkoord (= een akkoord buiten de rechtbank) te komen. Afhankelijk van de schulden zullen bijvoorbeeld de aflostermijnen verlengd worden, of aan schuldeisers wordt gevraagd om gedeeltelijk de schuld kwijt te schelden. Deze trajecten werken niet altijd en zijn erg afhankelijk van de welwillendheid van de schuldeisers.

Het tweede traject is dat de gemeentelijke kredietbank de schulden overneemt. Jij betaalt dan maandelijks een aflossing aan de gemeente. De voorwaarden hiervoor zijn gunstiger dan bij je schuldeisers: slechts een lage rente en een lange looptijd. Een eis hiervoor is wel altijd dat jij genoeg verdiencapaciteit hebt en dat de schulden niet te hoog zijn. Ook kan het zijn dat er, zoals bij het vorige traject, een akkoord met de schuldeisers bereikt moet worden.

Het derde en meest ingrijpende is dat je begeleidt wordt naar de wet schuldsanering natuurlijke personen (WSNP). Hiervoor is genoeg op internet geschreven, dus zoek daar maar eens naar. Dit is overigens altijd het uiterste redmiddel: de hulpverleners moeten eerst een minnelijk akkoord geprobeerd hebben te krijgen.

Nu over jouw situatie: ga naar de gemeente. Je zal eerst in de budgettak terecht komen. Daar zal een inventarisatie van de schulden zijn en zal geprobeerd worden om het budget in balans te krijgen. Vervolgens word je naar de schuldhulpverlening gestuurd. Vaak zijn deze twee diensten wel gecombineerd. Zo krijg je in vele gemeente slechts één 'caseworker' die het aanspreekpunt voor jou is en je zal begeleiden.

Ter voorbereiding kan je het volgende doen. Maak een overzicht van alle inkomsten én de uitgaven. Maak ook een overzicht van alle schulden, dus: bij wie, hoe hoog, hoe oud en in welke fase zitten we (incassobureau, herinneringen, etc.). Tot slot: zorg dat je niet verder in de problemen komt. Dat betekent dat je altijd je huur, gas/water/licht, ziektekostenverzekering en je eten als eerst betaalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meneer, ik zie dat u in Gelderland woont - met een beetje geluk in Oost-Gelderland?

U kunt contact opnemen met de Stadsbank (zie bron) en ik heb van dichtbij meegemaakt hoe goed je daar geholpen wordt. Je wordt niet veroordeeld en ze helpen echt heel erg goed.

Ze zetten samen met u alles op een rijtje en nemen, als u wilt, inderdaad contact op met de schuldeisers. Er is een soort van marge van uw loon dat gebruikt wordt voor schulden; dat bedrag wordt dan weer verdeeld onder de schuldeisers. Of u alles overdraagt aan hen of zelf uw geld in beheer houdt, kunt u allemaal zelf aangeven.

Misschien wel een van de grootste 'voordelen': er is een vaste periode waarin u uw schulden moet betalen. Wat er daarna overblijft, is dan niet meer voor u.

Maar het allerfijnste aan het toegeven dat het niet meer gaat, is de last die van uw schouders valt. En schuldeisers zijn vaak gelukkiger met iemand die íets dan niets kan betalen.

Heel veel succes, het is geen makkelijke weg, maar het is goed voor de gemoedsrust als de juiste hulp gevonden wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas... Misschien kunt u naar deze instantie bellen om te vragen waar u naartoe zou kunnen bellen? Succes in elk geval.
Iedere gemeente heeft de mogelijkheid om mensen te helpen met schulden. Daar krijgen ze vanuit de overheid zelfs geld voor. De gemeentelijke kredietbank is vaak de instantie die mensen met schulden begeleid.

Als er niet zoveel schulden zijn en er is nog overzicht is het mogelijk om zelf je schulden te regelen en proberen op te lossen. Op de site "zelf je schulden regelen" is veel informatie en advies te vinden hierover.

Mochten er veel schulden zijn dan kan er een verzoek gedaan worden om te worden toegelaten tot de WSNP, Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen. De toewijzing wordt verleend door de rechter en er wordt dan een bewindvoerder aangesteld die drie jaar lang alle financiën gaat regelen en zelf krijg je leefgeld. Het is drie jaar buffelen. Als er na drie jaar aan alle voorwaarden is gedaan, kan de rechter een schone lij verstrekken. Dan worden alle overgebleven schulden kwijtgescholden en mag je overnieuw beginnen.

Een van de voorwaarden voor het krijgen van een schone lij is om geen nieuwe schulden te maken in de drie jaar van bewindvoering.

Omdat er tegenwoordig best veel mensen schulden hebben en er steeds meer gezinnen in de problemen komen, zijn er helaas lange wachttijden voor de hulpverlening.

Toegevoegd na 3 minuten:
De bewindvoerder zal contact met de schuldeisers opnemen, ook bij de gemeentelijke kredietbank zullen zij dit doen.
Als je zelf gaat proberen je schulden te regelen, moet je uiteraard zelf contact leggen. Maar als je open kaart speelt zullen de meeste schuldeisers je willen helpen en betalingsregelingen willen geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga in geen geval in zee met zg particuliere schuldsaneerders, maar wel naar bv de gemeentelijke kredietbank.