Bijna gediplomeerd, nog geen uitzicht op werk. Heb ik na de diplomering recht op een uitkering?

Ik ben bijna klaar met mijn opleiding en al ben ik druk aan het solliciteren, uitzicht op een baan heb ik nog niet direct. Ik woon samen met mijn vriendin in een huurwoning.
Mijn vriendin werkt.

Heb ik recht op een (tijdelijke) uitkering?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ik weet niet waarom de vraag verwijderd was, maar het antwoord is ongeveer hetzelfde:

Als het salaris van je vriendin dusdanig laag is dat jullie samen onder het geldende sociaal minimum voor gehuwden/samenwonenden uitkomen, kom je mogelijk in aanmerking voor een aanvulling vanuit de WIJ (tot 27 jaar) of WWB (vanaf 27).

Voor samenwonenden is de norm op dit moment ongeveer 1320 euro netto. Dat is inclusief vakantietoeslag. Voor jongeren beneden de 27 geldt dat zij een leerwerktraject aangeboden krijgen door de gemeente, dat betekent dat je verplicht moet studeren óf werken. Wanneer je dan ergens geplaatst wordt (bijvoorbeeld op een werkervaringsplaats) en je verdient in je leerwerktraject zo weinig dat je - ook met het inkomen van je vriendin erbij - nog niet aan het sociaal minimum komt, kun je een inkomensvoorziening krijgen, waarbij dan het inkomen wordt aangevuld tot de norm die ook geldt vanaf 27 jaar (tenzij één van jullie jonger is dan 21, dan gelden er andere normen. En ik ben er ook even vanuit gegaan dat jullie geen kinderen hebben, en je ook geen in aanmerking te nemen vermogen hebt in de vorm van bijvoorbeeld spaargeld).

Overigens: wanneer je nog mag lenen van DUO/IBG, kom je niet in aanmerking voor (een aanvulling vanuit) de bijstand. Ik meen te weten dat je in veel situaties nog tot een jaar na je afstuderen mag lenen, en in die gevallen geldt deze lening als een voorliggende voorziening. Daarnaast kan de gemeente besluiten om de eerste maanden een lagere uitkering toe te kennen aan schoolverlaters.

Houd er wel rekening mee dat je minder vrij bent wanneer je een uitkering aanvraagt. Je bent verplicht om een leerwerkaanbod te accepteren bijvoorbeeld, en in de WWB heb je sollicitatieplicht, en zul je elke gangbare arbeid moeten accepteren, ook wanneer dit totaal niet aansluit bij je opleiding(sniveau). Soms heb je weinig keus natuurlijk, als je vriendin bijvoorbeeld parttime werkt zul je misschien zelfs ver onder het sociaal minimum komen samen, maar áls je het kunt redden zonder een uitkering aan te moeten vragen, zou ik dat persoonlijk wel adviseren. Je bent dan gewoon vrijer om te solliciteren wanneer en waarop je wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De WIJ is per 1 jan. 2012 afgeschaft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, ik twijfelde ook al of ik de nieuwe WWNV zou gaan beschrijven, maar omdat die een jaar later ingaat, geldt nu alleen de 'verscherping' van de Bijstand. De WIJ vervalt per 1 januari, maar in feite is het niet heel veel anders: de normen zijn hetzelfde, en voor jongeren onder de 27 geldt nog steeds dat er een leerwerktraject wordt aangeboden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!
De vraag was verwijderd omdat volgens de moderatoren de vraag niet omschreef wat ik wilde vragen (jaja, heus)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hm, vond het duidelijk hoor. Zat me al af te vragen wat er anders was aan de vraag. Maar goed, antwoord is dus: als je vriendin te weinig verdient om op het sociaal minimum te komen dat geldt voor samenwonenden, kom je mogelijk in aanmerking voor een aanvullende uitkering. Maar als je nog geen 27 bent of nog mag lenen bij DUO, wordt het lastiger.
Nee, je hebt waarschijnlijk geen recht op een uitkering.
Waarom zou je een uitkering krijgen als je niets doet en niet gewerkt hebt?

Zo WAS het, de WIJ:
Recht op bijstandsuitkering pas vanaf 27 jaar.
Werklozen jonger dan 27 jaar krijgen niet zo maar een bijstandsuitkering meer. Als ze bij de gemeente bijstand aanvragen, krijgen ze een werk- of leeraanbod, of een combinatie van beide. Dit wordt de werkleerplicht genoemd.

De Wet investeren in jongeren verplicht gemeenten jongeren van 16 tot 27 jaar die zich melden voor werk en/of een uitkering, een werkleeraanbod te doen.

OH, dat WAS zo:
De WIJ-uitkering is per 1 januari 2012 afgeschaft. Vanaf die datum kun je als jongere een bijstandsuitkering aanvragen.

Maar als je samen met je vriending woont die een baan heeft, dan heb je geen recht op een bijstandsuitkering.

http://rechtenregel.nl/smartsite.dws?id=98628
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom? Omdat ik wel wil werken, en bijna alles wil aannemen, maar er niks is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vriendin heeft een inkomen, daarom.
Dus als je niets kan vinden verander dat ' bijna alles' in alles en zoek dan verder naar een baan die beter bij je past. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn grenzen, dat weet je zelf ook. Je gaat geen werk doen dat je 100% tegen staat. Als je wilt beweren dat jij dat wel zou doen dan geloof ik dat niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Behalve op mijn rug liggen is er geen baan die ik zou afwijzen.
Ik ben 47 en heb nog nooit zonder werk gezeten. Toen ik met werken begon in de jaren 80 was er ook een enorme werkeloosheid. Zelfs met mijn net behaalde diploma in de zorg was het moeilijk, ben toen eerst gaan schoonmaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben afhankelijk van de fiets en het openbaar vervoer, dus vrij beperkt qua afstanden. Ik heb mijn hele schooltijd (bij)baantjes gehad in verschillende takken en ben er zo achter gekomen waar ik beslist niet wil werken. Ik kan en wil mijn leven niet vergooien met werk waar ik mij 100% niet thuis voel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vergooit je leven toch niet als je een jaar werk doet wat je niet leuk vind, je kan doorgaan met solliciteren, misschien sparen voor een rijbewijs/auto, of een brommer, hiermee vergroot je de kans om uiteindelijk dat werk te gaan doen wat je graag wil.
Als jij gaat solliciteren bij die leuke baan, wat zeg je dan? Ik heb 1 jaar thuis zitten wachten (met een uitkering) op deze baan.
dat komt niet echt gemotiveerd over.
Vergroot je eigen kansen, dat heb je echt zelf in de hand. Je moet nog wel een ' paar' jaar werken denk ik.
Het is een goed bedoelt advies, doe ermee wat je wil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is ook niet wat ik zeg :)
Je snapt prima wat ik zeg.