Een vermogens beheerder beheert vermogens een account geeft een goedkeurde verklaring af voor jaarrekeningen en geeft advies over de financiele bedrijfsvoering.
ronron1212
12 jaar geleden
Het zijn twee heel verschillende beroepen met als enige overeenkomst dat ze beide voornamelijk met geld bezig zijn. Een accountant geeft advies inzake de financiële bedrijfsvoering, schat in hoe goed/slecht het gaat, kan eventueel de boekhouding doen en/of controleren. Daarmee is accountancy een beroep waar doorgaans met een uurtarief wordt gerekend.

Een vermogensbeheerder beheert vermogens en dan vooral spaargeld (of reserve kapitaal van een bedrijf of fonds). Voor dat beheer wordt een vergoeding betaald die vaak gelijk is aan een percentage van het beheerde vermogen, plus een resultaat afhankelijke bonus. Een vermogensbeheerder heeft vaak, net als een accountant, mensen in dienst die een deel van het uitvoerende werk doen.

Het inkomen van een accountant zal afhangen van het aantal klanten dat hij heeft. Als baas/eigenaar van een groot accountantskantoor kun je aanzienlijk verdienen, maar als alleenstaande accountant met een of twee werknemers zul je een inkomen hebben dat past bij het aantal uren dat je werkt c.q. het aantal klanten dat je hebt. Voor een vermogensbeheerder ligt dat anders. Met een beperkt team kun je net zo gemakkelijk een groot vermogen beheren als een klein vermogen. Als een vermogensbeheerder een paar keer goed gokt in zijn marktvoorspellingen kan die bijna een godenstatus krijgen in het werkveld en een zeer groot inkomen verwerven met relatief weinig werk.