Komt het woord "brand"(merk) uit het Nederlands?

Werd naar het schijnt in 1922 voor het eerst geintroduceerd en stamt af van het merken runderen met een gloeiende stempel. Maar komt het woord zelf weer uit het nederlands of zit dat toch weer anders?

Toegevoegd na 7 minuten:
Kwam naar aanleiding van andere vraag en hoopte stiekum dat het wat met het biermerk brand te maken had, maar dat is het geloof ik toch niet helemaal.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Het woord brand komt, als ik de teksten goed interpreteer uit het germaans. Dus idd uit de nederlandse regio.
Zie ook de link voor meer informatie over de herkomst.

Toegevoegd na 25 seconden:
De link is wel in het Engels, hoop dat het erg is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een brandmerk is een middel om een zaak te identificeren door middel van een niet zonder kenbare sporen verwijderbaar merkteken.

Het oorspronkelijke gebruik van brandmerken is bij vee. Met behulp van een brandijzer wordt een teken op de huid van het vee gebrand. Het brandmerk geeft de eigenaar aan. Voor schepen geeft het aan dat het schip geregistreerd is (geweest) in het Scheepsregister bij het Kadaster.

Brandmerken van mensen komt ook voor, als vorm van als vorm van marteling, lijfstraf of body modification. In geval van slavernij kan het ook gebruikt worden als teken van de eigenaar.

Brandmerking was een strafmaatregel, een lijfstraf. Het brandmerk is in Nederland in 1854 afgeschaft, werd geschrapt uit het strafrecht. De brandmerking werd onder andere als politiemaatregel toegepast, teneinde recidivisten en de terugkerende verbannen personen gemakkelijker te kunnen herkennen.

Daar elke stad haar eigen speciale brandmerk bezat, kon de rechter het gerechtelijk boeksken (strafregister) van de delinquenten snel aflezen.

Het brandmerken geschiedde met een gloeiend ijzer (brandijzer), meestal op het gelaat, zoals de wangen of het voorhoofd, de beul smeerde vaak buskruit in de gebrande wond, om zodoende een duidelijke brandtekening te verkrijgen.

In de 14de eeuw werd deze straf voornamelijk voor bedrog en vervalsing uitgevoerd, later - voornamelijk in de 16de eeuw - ook voor diefstal, landloperij en prostitutie.

Onder invloed van het Canoniek recht (vanaf medio 17de eeuw) werd het brandmerken in het gezicht bij wet verboden, evenals het afsnijden van de oren, het brandmerken bleef nog tot het begin van de 19de eeuw in gebruik, maar dan op schouder, bovenarm en rug.

Als brandmerk werd in de regel gekozen voor het stadswapen of de eerste letter van de stadsnaam, voor tot de galeien veroordeelden werd de letter "G" ingebrand, in sommige landen, en onder andere in de Amerikaanse staat Pennsylvania, werd de letter "A" gebruikt voor overspelige vrouwen (Adultery) - in Frankrijk werd tot halverwege de 18de eeuw het Franse symbool Fleur de lis ondersteboven op borst of schouder gebrand.

of het echt uit het nederlands komt is onduidelijk,
het heeft in iedergeval niks met bier te maken.